آیا میدانستید با دوبله فارسی – قارچ، آسفالت، ملکه‌ دریاها

ا

aya

 

توضیحات : تا به حال به این فکر کرده‌اید که خمیردندان چطور راه‌راه است و یا لنز‌های طبی چطور ساخته می‌شوند؟ چگونه اجناس و کالا‌ها‌ی مختلف از کشوری به کشور دیگر و از آنجا به سوپر‌مارکت‌ها وارد می‌شوند؟ لاستیک‌ها‌ی ماشین از چه ساخته شده‌اند و چرا شیشه‌های تلویزیون‌های پلازما مسطح هستند؟ خوردن، نوشیدن، رانندگی‌، پرواز.
این‌ها فعالیت هایئ هستند که هر روز در اطراف اتفاق می‌افتند و معمولا به آنها توجهی‌ نمی‌کنیم. اما شما تا کنون به این فکر کرده‌اید که چای کیسه‌ای شما چگونه درست و پر می‌شود؟ چگونه فرودگاه‌ها از پس صدها‌هزارتن باری که روزانه به آنها وارد می‌شوند بر‌می‌آیند؟ و بالاخره چگونه کیسه هوای ماشین با چنین سرعتی‌ باز می‌شود؟ هرروزه ما بدون اینکه توجه چندانی بکنیم با تکنولوژی سرو کار داریم. در حمام، در ماشین و حتی در زمین گلف.
در این برنامه نگاهی‌ داریم به این که چگونه این کارها انجام می‌شوند و تمرکزی داریم بر روی برخی‌ از نمونه‌های شگفت‌انگیز.

 

نام مستند : آیا میدانستید

نام این قسمت : قارچ، آسفالت، ملکه‌ دریاها

زبان : دوبله فارسی

زمان : حدود 30 دقیقه

حجم : 100 مگابایت

کیفیت : 576p (عالی)

فرمت : MKV

 

خلاصه داستان این قسمت
 

دریاها

دریاها از بزرگ‌ترین کوروز‌های هست که تا حالا ساخته شده . ۴۵% بزرگتر از هر نسلی از کشتی‌های کوروز ساخته شده است، اون می‌تونه ۶۲۹۶ مسافر و ۲۳۰۰ خدمه رو حمل کنه . ۲۲۵ هزار تن وزن داره و طولش ۳۶۰ متر هست. اون ۵ برابر سایز تایتانیک هست و در تدارک اولین سفرش هست. این زمانی‌ هست که کپیتانی احساس دلم شوره داره اما برای هرنان زینی رویال کارائیب یک نگرانی بزرگ وجود داره . چنانکه او از بندر ا س تی‌ اکس در تورکوی فنلاند عازم فلوریدا می‌شه ،اون میدونه که اول باید از زیر طولانی‌‌ترین پًل معلق اروپا عبور کنه، پًل تسمه ای بزرگ ۱۶۰۰ متری در دهانه دریای بالتیک . بالا‌ترین نقطه پًل فقط ۶۵ متر بلا تر از دریاست ،که تقریبا همون بلندی هست، و اگه حتی بادی بوزد و یک تورم خفیفی در پًل بوجود بیاد یک میلیارد دلاری با پًل ۴میلیارد دلاری برخورد خواهد کرد .پس او چگونه این کار را انجام میدهد ؟
 
قارچ خوراکی ترافل

هر کیلو ۱۵۰ هزار دلار قیمت داره، ترافل‌های سفید و معروف آلبا یکی‌ از گران‌ترین خوراک‌های دنیاست. و از آنجای که ترافل قارچی هست که خارج از دید ما رشد میکنه مثل زیر زمین یا روی ریشه‌های درخت،پیدا کردنش کار بسیار سختی هست، و به همین دلیل هست که بهترین شکارچیان قارچ دنیا میایند برای یادگیری کارشون در دانشگاه ۱۳۰ ساله آلبا، دانشگاه دئ‌‌ کنی دو تارتوفا یا دانشگاه سگ ترافل. سگها میتونند بهترین شکارچیان ترافل باشند چون شامه اونها چند برابر شامه ما حساسه و اونها رو قادر به حس بوی ترافلی میکنه که زیر زمین هست و همچنین اینکه بر عکس انسانها آنها مزه ترافل رو زیاد دوست ندارند.
 
آسفالت

سالانه فقط در آمریکا بیشتر از ۲۶ هزار کیلومتر خیابانهای جدید ساخته می‌شه و تقریبا تمام این خیابانها از پوشش سختی ساخته می‌شه که ترکیبی‌ از قیر و سنگ دانه است که مخلوط سنگین آسفالت یا اچ‌‌ ام ای نامیده میشود سالانه بیشتر از نیم میلیارد تن‌ اچ‌‌ ام ای در آمریکا با استفاده از قیر طبیعی که از نفت خام هست ساخته میشود . امّا برای بهترین سطح‌های خیابانها قیر معمولی‌ کار ساز نیست .از پاساژی در لندن تا پًل اکاشی کیا کیو در ژاپن ، از مسیر مسابقه نور بور گ رینگ در آلمان تا تونل‌های لینکن و هلند ، اسفالتی که استفاده میشود از رودخانه بزرگ پیچ در ترینیداد آمده . رودخانه لابرو پیچ بالای ۱۰۰ هکتار را میپوشنه و از بزرگترین و بهترین نوع آسفالت طبیعی هست ، اما حفر کردن آن‌ مسابقه ای هست با زمان چون هرچه کامیون طولانی‌ تر روی سطح نرم رودخانه بماند بیشتر فرو میرود.

 

 

خرید لینک دانلود (کلیک کنید)
 
 
 
 


  • 54 سال قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *