نادیده های طبیعت آمریکای جنوبی با دوبله فارسی

nadide-amrika-jonub

 
توضیحات : در این مستند به بررسی زیستگاه های طبیعی و فوق العاده در مناطق گوناگون آمریکای جنوبی می پردازیم. با تماشای این مستند انطباق شگفت انگیز حیوانات با مکان هایی باور نکردنی با شرایط زیستی بسیار دشوار نظیر رشته کوه های آند با آن سرمای طاقت فرسا ، جنگل آمازون همراه به گرمای سوزانش و … ما را بیش از پیش به حیرت وا می دارد. در ادامه به دیدنی ترین مکانها خواهیم رفت و با شگفتی های بیشتری آشنا خواهیم شد.

 

نام مستند : نادیده های طبیعت آمریکای جنوبی
نام انگلیسی : Wildest Latin America

تعداد : 5 قسمت

زبان : دوبله فارسی

زمان هر قسمت : 45 دقیقه
کیفیت : HD 1080p – HD 720p (فوق العاده)
حجم هر قسمت: 271 – 529 مگابایت
فرمت : MKV

 

خلاصه داستان این قسمت
 
“پاتاگونیا” که منطقه‌ای به گستردگی بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع را در آرژانتین و شیلی دربرمی‌گیرد، یکی از جنوبی‌ترین بخش‌های آمریکای جنوبی است. این منطقه به ناحیه‌ی “ترین”ها معروف است: منطقه‌ای شامل نواحی یخی گسترده و کوهستان‌های پوشیده از برف، صحراهای بادخیز و اقیانوس‌های خروشان. بقا در این ناحیه، مستلزم برخورداری از توان کافی برای کنار آمدن با زمستان‌های سخت و آب و هوای دائما در حال تغییر است.

این برنامه شامل بررسی گذر یک سال در “پاتاگونیا” و شرایط زندگی حیوانات در مکان‌های غیرقابل تصور است. “گوآناکو”ها که از خانواده‌ی شتر به شمار می‌آیند، دوران توفان‌های زمستانی را در بخش جنوبی “آند” سپری می‌کنند. زمستان طولانی و سخت است و یوزپلنگ‌ها و روباه‌ها باید از هر چیزی برای بقا استفاده کنند. اما با فرا رسیدن بهار در “پاتاگونیا”، تمام فعالیت‌ها برای استفاده از این فرصت کوتاه به بهترین شکل ممکن، تشدید می‌شود. یک “آرمادیلو”ی عاشق، برای گذر از سد دفاعی جفتش تلاش می‌کند. پنگوئن‌ها برای دوباره پیوستن به جفت‌های خود که طی شش ماه گذشته آن‌ها را ندیده‌اند، به ساحل بازمی‌گردند و حتی گاوچرانان محلی هم تلاشی مضاعف را برای آموزش اسب‌هائی که برای گذران زندگیشان از اهمیت زیادی برخوردار هستند، آغاز می‌کنند.

خطوط ساحلی مملو از ساکنین غول آسای اقیانوس می‌ شود. هزاران فیل دریائی به سمت ساحل حرکت می‌کنند. جانداران نر نبردی خونین را برای پیروز شدن در رقابت برای جفتگیری با ماده‌ها آغاز می‌کنند. نهنگ‌های جنوبی برای به دنیا آوردن فرزندان هزار کیلوگرمی خود به سواحل حفاظت شده‌ی “پنینسولا والدز” می‌آیند. نهنگ‌های قاتل هم در نزدیکی سواحل مشغول گردش و جستجو برای شکار می‌شوند و توله‌ شیرهای دریائی ساده را که هنوز با خطرات اقیانوس آشنا نشده‌اند، به دام می‌اندازند.
 
ونزوئلا را به خاطر “دنیاهای گمشده‌”، کوهستان‌های خطرناک، مرداب‌های بزرگ و جنگل‌های غیرقابل نفوذش می‌شناسند که به نظر می‌رسد تمامیشان فراتر از مرزهای زمان و مکان هستند. با این وجود همه‌ی این‌ها، توسط رودخانه‌ای خروشان به هم متصل شده‌اند: “اورینوکو”، مسیری که گفته می‌شود به شهر افسانه‌ای طلا، “الدورادو” می‌رسد.

در این برنامه با دنبال کردن مسیر ماجراجویان از ابتدا تا انتهای “اورینوکو”، به جلگه ای پر از یوزپلنگ و مملو از لک لک‌های قرمز خواهیم رفت. این رودخانه زیستگاه بزرگترین شکارچی آمریکای جنوبی، کروکودیل “اورینوکو” به شمار می‌آید. علاوه بر این سفری هم به “لوس لانوس”: مرداب‌های محل زندگی بزرگترین جونده‌ی دنیا و شکارچیان متعددش، “مانت رورایما”: کوهستانی شگفت آور با قله‌ی مسطح که الهام بخش داستان‌های “د لاست ورلد” “آرتور کانن دویل” و انیمیشن “آپ” پیکسار بوده و جنگلی گرمسیری پر از شامان‌ها و شکارچیان رطیل خواهیم داشت.
 

“آند” به عنوان بزرگترین رشته کوه دنیا به طول ۷۲۰۰ کیلومتر در سرتاسر بخش غربی آمریکای جنوبی امتداد پیدا کرده و شرایط آب و هوائی تمام قاره را تعیین می‌کند. این رشته کوه، از سواحل شمالی ونزوئلا گرفته تا “تیرا دل فوئگو” در شیلی، تعدادی از بلندترین قله‌های خارج از هیمالیا را در خود جای داده است. آتش‌فشان‌های فعال متعددی در این کوهستان وجود دارند و بخشی از دیواره‌ی آتش اقیانوس آرام را تشکیل می‌دهند. در این برنامه، چگونگی شکل گیری زندگی در این دنیای مرتفع را بررسی خواهیم کرد.

یوزپلنگ‌ها در جستجوی غذا، شیب‌های کوهستانی را طی می‌کنند. کرکس‌ها با پرواز در ارتفاع ۵۰۰۰ متر بالاتر از آن‌ها، به دنبال به دست آوردن خوراکی بی‌دردسر از باقی مانده‌ی غذای آن‌ها هستند.

جنگل‌های ابری مرتفع با شیب‌های تند، دنیائی غنی از خرس‌های عینکی، پرندگان رنگارنگ و گیاهان بی‌نظیر را در خود جای داده‌اند. شهرهای باستانی محل سکونت مردمی مرموز هم در داخل جنگل جود دارند که مدت‌هاست توسط نیروهای طبیعی مصادره شده‌اند. با این وجود، هنوز هم افرادی در شرایط خاص کوهستان‌های “آند” زندگی می‌کنند. “کوچوآ” یک از انعطاف پذیرترین جوامع انسانی به شمار می‌آیند. هر روز از زندگی این افراد، یک نبرد واقعی است.
 
فضای گسترده و بکر بخش مرکزی آمریکای جنوبی، بزرگترین تالاب دنیا را در خود جای داده است. اما این یک مرداب معمولی نیست. این منطقه هرساله سیل‌های بزرگ و سپس خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کند. گرچه کنار آمدن با این شرایط برای انسان‌ها مشکل است، اما “پانتانال” مجموعه‌ای بزرگ از حیوانات را در خود جای داده و در این زمینه، حتی می‌تواند با حیات وحش شگفت آور آفریقا هم رقابت کند.

با شروع فصل خشک، سوسمارهای آمریکایی برای تولید مثل و شکار گردهم آمده و بزرگترین جامعه‌ی خزندگان در کره‌ی زمین را به وجود می‌آورند. سمورهای دریائی بزرگ کمیاب هم به این منطقه پناه آورده و به صورت گروهی، مسیرهای آبی را درمی‌نوردند. با توجه به منابع گسترده‌ی غذائی موجود، پلنگ های این منطقه هم تبدیل به بزرگترین جمعیت موجود در آمریکای لاتین شده‌اند. گروه‌های باقی مانده از سرخپوست‌های “بورورو” طی میهمانی‌های ماهیگیری دور هم جمع شده و با استفاده از تکنیک‌های قدیمی، از منابع غنی “پانتانال” استفاده می‌کنند. با شروع بارش‌ها، “پانتانال” زیر ۵ متر آب فرو رفته و “فوز دو ایگوآکو”، یکی از بزرگترین آبشارهای دنیا، منظره‌ای فوق‌العاده زیبا را به وجود می‌آورد.

انسان‌ها هرگز موفق به رام کردن این طبیعت وحشی نشده‌اند. سکونت دائمی در این منطقه با توجه به شرایط آب و هوائی، تقریبا غیرممکن است. نتیجه‌ی این مساله، وفور منابع طبیعی و ایجاد شرایطی منحصر به فرد در کل قاره است: یک بهشت وحشی در قلب آمریکای جنوبی.

 
آمازون” بزرگترین جنگل بارانی دنیا بوده و از غنی‌ترین اکوسیستم زمین برخوردار است. این جنگل که در 9 کشور امتداد پیدا کرده، مساحتی معادل هشت میلیون کیلومتر مربع از آمریکای جنوبی را پوشش می‌دهد و به قدری بزرگ است که اگر یک کشور می‌بود، می‌توانست عنوان هفتمین کشور بزرگ دنیا را از آن خود کند.

در این مستند خواهیم دید که چه عواملی آمازون را به چنین مرکز بزرگی از تکامل و زیستگاه یک سوم از تمامی گونه‌های حیات کره‌ی زمین تبدیل کرده است.

آمازون مجموعه‌ای از دنیاهای متفاوت است. فضای بالای پوشش گیاهی منطقه، محل حکمرانی میمون‌هائی است که بر فراز درختان مشغول تاب خوردن و جابجائی هستند و در عین حال، باید همیشه مراقب حمله‌ی شاه عقاب‌ها، مرگبارترین شکارچیان جنگل نیز باشند. اما پائین‌تر و در سطح جنگل، تغییرناپذیری محیط، تولد گونه‌های متفاوتی از حیات را موجب شده است. گونه‌های عجیب و شگفت آوری از زندگی در این منطقه به چشم می‌خورند. میلیون‌ها “مورچه‌ی نظامی” ساکن اینجا هستند و هرچیزی را که سرراهشان قرار گیرد می‌بلعند. حتی گیاهان اینجا نیز همواره برای پشت سر گذاشتن رقبا و تهدیداتشان تلاش می‌کنند.

اما مردم هم قسمتی از این طبیعت گسترده به شمار می‌آیند. شهر مدرن “مانائوس” در قلب جنگل‌های بارانی قرار دارد و هنوز هم با وفادار ماندن به فرهنگ کهن خود، شاهد انجام مراسم و تشریفات عجیب است

 

تماشای بخشی از قسمت ها (کلیک کنید)
خرید لینک دانلود (کلیک کنید)
 

 
 
 
 
 
 
 


  • 7 سال قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *