سازه های عجیب : امروز در برنامه ی جا به جایی های عظیم سازه های غیرعادی و عجیب که باید انتقال داده شود را نشان می دهیم .
یک درخت بلوط زنده ی 180 تنی و ترس کشتن این غول 100 ساله .
سپس هزار مایل آن طرف تر چیز عجیبی در مورد خانه ای وجود دارد .
هر کس که سعی کرده آن را انتقال دهد شکست خورده و یکی از معروف ترین جا به جا کننده های دنیا شهرتش را به خطر خواهد انداخت تا این طلسم را بشکند .
جرثقیل برجی : امروز در برنامه حمل و نقلهای غولآسا، ۲۰۰ تن استیل تا ارتفاع ۳۸۰ فوت بالا میرود، این یک ابزار رویایی حمل و نقل های عظیم، و در عین حال یک کابوس عظیم درصورت فروافتادن است. اما آیا این خانه می تواند آب و هوا را تحمل کند؟ گل و لای دو پیامد اصلی دارد، عرق کردن و ترس. در قلب یک محله گران قیمت لوس آنجلس، این جرثقیل برجی لیبهر که ۳۸۰ فوت طول و ۲۰۰ تن وزن دارد دو سال گذشته در حال ساخت یک مجتمع مرتفع لوکس ۳۶ طبقه بوده است. امروز، این جرثقیل آخرین بارش را از زمین بلند میکند. یک ژنراتور ۱۵۰۰۰ پوندی، سپس این ابزار “حمل و نقل های بزرگ” به یک انتقال “حمل و نقل های بزرگ” تبدیل میشود. در یک روند بسیار خطرناک و پیچیده، قطعات آن باید پیاده سازی شود.
سازه های بزرگ : در برنامه جابجاییهای عظیم، دریاهای آزاد نقش بزرگراههای آبی را ایفا میکنند. در کانادا، یک ماشین غول پیکر بارگیری کشتی، در مسیری ۷۰ مایلی برای قرار گرفتن در یک جزیره، از میان جریانهای متلاطم آب کشانده میشود و در ویرجینیا، افراد خانهای را از روی یک جزیره که در حال رفتن به زیر آب بر اثر مد دریا است بر میدارند. در ونکوور کانادا، یکی از بزرگترین ماشینهای بارگیری کشتی در دنیا، درمکانی وسیع مستقر است. این ماشین ۷۰۲ تنی که بیش از ۵ لوکوموتیو باری وزن دارد تنها برای یک منظور ساخته شده، بارگیری سریع تانکرهای عظیم با مقادیر هنگفتی از سنگ جهت ساخت و ساز و جاده سازی. همانند پرکردن ۲۰۰ کامیون کمپرسی در هر ساعت است. این ماشین فولادی غول پیکر، ۱۷میلیون دلار قیمت دارد. در صورت بسط پیدا کردن، مساحتی بیش از یک زمین فوتبال را فرا می گیرد. طول آن ۴۳۴فوت و ارتفاع آن ۱۰۰ فوت است. شرکت مشاورین وستمار، کار طراحی و مهندسی این ماشین را انجام داد و عهده دار مدیریت ساخت درپروژه بود. ۷۵کارگر از شرکت کانرون وسترن به مدت یک سال کار ساخت آن را انجام دادند و آن، قسمت ساده کار بود. حال آنها باید آنرا به سایت یک معدن در جزیرهای ۷۰ مایل دورتر منتقل کنند. انتقال این سازه سنگین به آنجا چالشی پر خطر خواهد بود.
پل های سنگین : دریاهای آزاد نقش بزرگراههای آبی را ایفا میکنند. در کانادا، یک ماشین غول پیکر بارگیری کشتی، در مسیری ۷۰ مایلی برای قرار گرفتن در یک جزیره، از میان جریانهای متلاطم آب کشانده میشود و در ویرجینیا، افراد خانهای را از روی یک جزیره که در حال رفتن به زیر آب بر اثر مد دریا است بر میدارند. در ونکوور کانادا، یکی از بزرگترین ماشینهای بارگیری کشتی در دنیا، درمکانی وسیع مستقر است. این ماشین ۷۰۲ تنی که بیش از ۵ لوکوموتیو باری وزن دارد تنها برای یک منظور ساخته شده، بارگیری سریع تانکرهای عظیم با مقادیر هنگفتی از سنگ جهت ساخت و ساز و جاده سازی. همانند پرکردن ۲۰۰ کامیون کمپرسی در هر ساعت است. این ماشین فولادی غول پیکر، ۱۷میلیون دلار قیمت دارد. در صورت بسط پیدا کردن، مساحتی بیش از یک زمین فوتبال را فرا می گیرد. طول آن ۴۳۴فوت و ارتفاع آن ۱۰۰ فوت است. شرکت مشاورین وستمار، کار طراحی و مهندسی این ماشین را انجام داد و عهده دار مدیریت ساخت درپروژه بود. ۷۵کارگر از شرکت کانرون وسترن به مدت یک سال کار ساخت آن را انجام دادند و آن، قسمت ساده کار بود. حال آنها باید آنرا به سایت یک معدن در جزیرهای ۷۰ مایل دورتر منتقل کنند. انتقال این سازه سنگین به آنجا چالشی پر خطر خواهد بود.
آخرین هدف : سناریویی مانند فیلمهای علمی‑تخیلی، اگر در آینده پنتاگون بزرگترین ساختمان اداری جهان قرار باشد جابجا شود، و با تمام ظرفیت فعال بماند، چطور میشود؟
این یعنی ۰۰۰/۳۳۳ متر مربع فضای دفتری و نزدیک به یک میلیون تن وزن، آیا امکانپذیر است؟
یک نظریه پرداز جابجاییهای عظیم نقشهای برای این جابجایی خارقالعاده طرح میریزد و سپس همین اصول در جابجایی دو کسبوکار فعال به آزمایش گذاشته میشوند.
یک فروشگاه محلی و یک موسسه کفنودفن، باید با تمام محتویاتشان جابجا شوند.
برای فروشگاه محلی، این به معنی جابجایی عتیقههای گرانقیمت است. برای موسسه کفنودفن، به معنی جلوگیری از نابودی تابوتها و ابزارهای مومیاییسازی است.
آیا مالکان این دو که به ابرجابجاکنندگان اطمینان کردهاند، در پایان جشن خواهند گرفت، یا به عزا خواهند نشست؟
کشتی در خاک : کشتیها برای آب ساخته شدن ولی این موضوع تا به حال نتونسته كارشناسان جابجاییهای غول آسا رو از انتقالشون به خشکی باز داره.
کشتی عظیم “کویین مری”، ۳۱۰ متر طول و ۷۷۵۰۰ تن وزن داره. از ۱۹۶۷، این دایناسور باری اقیانوسها، و کشتی قدیمی انتقال گروهان در جنگ جهانی دوم، در لنگرگاهی بیآب جا گرفته بود.
اگر در آینده “کویین مری” بخواد به خشکی بیاد چی؟ آیا این کار امکان پذیره؟
برگی از تاریخ رو باهم ورق می زنیم وقتی در سال ۱۴۵۳ یه سلطان عثمانی ناوگانش که شامل ۱۰۰ کشتی جنگی بود رو از راه زمینی منتقل کرد.
“کویین مری” بزرگترین کشتی بود که تا اون زمان در خشکی حمل شده بود و با اینکار مرزهای استفاده از ماشین و مهارت جابجاگران رو گسترش داد.
تو چارلستون، جنوب کارولینا، مدلی از کشتی معروف اسکونر ۱۸۷۹، با ۱۵۰ تن وزن و ۴۳ متر طول باید از لنگرگاهی زمینی حدود ۱.۵ کیلومتر از میون خیابونهای باریک شهرعبور داده می شد تا به آب انداخته بشه.
در هر شرایطی انجام این کار بسیار مشکل و با توجه به طوفانی که به زودی شروع میشد، بسیار ترسناک بود.
غرق کردن کشتی : گروهی از مهندسان دریایی تلاش میکنند با انتقال یک کشتی عظیم نیروی دریایی آمریکا به جزایر کیمن و غرق کردن آن، یک صخره ی مرجانی مصنوعی بوجود بیاورند. گروه باید برای یدک کش کردن کشتی یو.اس.اس کیتی ویک در مسافتی ۲۵۶۰ کیلومتری از ویرجینیا تا دریای کارائیب، با طوفان های زمستانی و موج های عظیم مبارزه کنند. باید تمامی مواد خطرناک را از کشتی سالخورده دور کرده، آن را در حوضچه ای خشک، پاکسازی کرده و برای غرق کردن کنترل شده ی کشتی، سوراخ هایی در بدنه ی آن بوجود آورند. رئیس عملیات غرق کردن، جان مکنزی، باید روشی صد در صد ایمن طراحی کند تا مطمئن شود کیتی ویک وقتی در محوطه ای کوچک در بستر اقیانوس قرار میگیرد که مرجان های آسیب پذیر در یک طرف و مغاکی ۳۰۰ متری در سوی دیگرش قرار دارد، کاملاً تراز و عمودی قرار میگیرد
سازه های بلند: امروز در برنامه جا به جایی های عظیم دریاهای آزاد نقش بزرگراه های آبی را ایفا می کنند .
در کانادا یک ماشین غول پیکر باری روی کشتی در مسیری 70مایلی برای قرار گرفتن در یک جزیره از میان جریان های متلاطم آب کشانده می شود و در ورجینیا افراد خانه ای را از یک جزیره که در حال فرو رفتن به زیر آب بر اثر مد دریاست برمی دارد
نجهیزات سنگین : تصور کنین که در حال تلاش برای جابجایی یه سازه ی عظیم ۲۲۰ تنی از تگزاس به مینسوتا هستین.
بزرگراهها رو فراموش کنین، از دست روگذرها و پلها خلاص نمیشین. پرواز با هواپیما هم که محاله.
تنها راه انجامش اینه که با جرثقیل بلندش کنین، روی لنج بار بزنین و از روی رود بزرگ میسیسیپی عبورش بدین.
یه جابجایی خارق العاده که از بین ۱۰ ایالت میگذره و بیش از ۳۸۰۰ کیلومتر رو طی میکنه.
پل های غول پیکر : تا به امروز پلهای زیادی را با هل دادن، حمل و نقل هوایی و از هم باز کردن جا به جا کردهاند.
اما آیا اگر لازم شد میتوان بلندترین و مشهورترین پلهای معلق دنیا را هم جا به جا کرد؟
کارشناسان اعتقاد دارند میتوان پل گلدن گیت سانفرانسیسکو را هم جا به جا کرد و میخواهند نحوهی انجام این کار را به ما نشان دهند.
همچنین در رود آیلند، جا به جا کنندهها مسئولیت خطیر جا به جا کردن عریضترین پل شبکهای قوسدار و انتقال و سر هم کردن آن را در ۲۴ کیلومتری بالای رودخانه، به عهده گرفتهاند.
نجات زیر دریایی : این جابجایی خواستار نهایت قدرت عضلات و خطر بسیاره …
وقتی که جابجا گران به درون درههای زیر دریا شیرجه میزنن تا زیردریایی های غرق شده رو در اقدامی شجاعانه با وجود پرتوهای مرگبار و کلاهکهای هستهای بالا بیارن.
شاهد داستانی ناگفته باشین در پس این بازیابی و جابجایی زیردریایی روسی با نام کورسک که محکوم به نابودیه.
ابزارهای فوق العاده مهندسی با تلاشی فراوان در معرض آزمایش قرار میگیرن تا زیردریایی جنگ داخلی یعنی اچ.ال هنلی، اولین زیردریایی ای که در جنگ یه کشتی رو غرق کرده رو بالا بیارن.
دراقدامی دیگر برای اولین بار، جابجاگران چیزی رو بیرون میکشن که هیچوقت انجام نشده بود- بقایای به دام افتاده در زیردریایی ای که ۷۴ متر زیر دریا قرار داشت رو نجات داده و سپس خود زیردریایی رو ترمیم میکنن.
و در نهایت، داستان فوق العاده جابجایی یکی از معروفترین زیردریایی های تاریخ به نام- اچ.ام.اس هلند.
جالبه كه اون درهیچ جنگی شرکت نداشته، اما به تنهایی مسیر هر دو جنگ جهانی رو تغییر داده.