خلاصه قسمت های مستند آشویتس

آغاز شگفت‌انگیز :

دستورات و ابتکارات : در پاییز سال ۱۹۴۱ میلادی نازی‌ها در شرف آغاز مهمترین و سرنوشت‌سازترین ماه‌ها برای تدارک آنچه که «راه حل نهایی» می‌نامیدند٬ بودند. در اردوگاه کار اجباری آشویتس واقع در جنوب غربی لهستان، فرمانده رودلف هوس وظیفه سازماندهی کشتار دسته‌جمعی شهروندان بی‌گناه را برعهده داشت که برای نخستین بار زنان و کودکان را نیز شامل می‌شد. هوس و همکارانش در این اردوگاه‌ از ابتکار خود برای ابداع روش‌های کشتار جدید بهره‌گیری می‌کردند

رهایی و انتقام : اگر قرار باشه زندگی تون رو نجات بدین هر کاری حاضرین بکنین حتی اگر قرار باشه دست به کار خلاف هم بزنین، برای نجات زندگی این کار رو انجام می دین. زندگی از همه چیز مهم تره. از هرکسی نزدیک تر به شما هم خودتون هستین، مهم نیست مردم چی می گن. اوا اسپتر، یک یهودی مجار نجات یافته با یکی از اعضای اس اس در آشویتز ملاقات می کنه که درسال های پایانی زندگی اش، به مقابله با کسانی پرداخته که هولوکاست رو رد می کنن. این برنامه داستان های شخصی زندانی هایی رو که بعد از بازگشت به خونه ، باز هم به آرامش نرسیدن دنبال می کنه وهمین طور داستان یک یهودی انتقام جو که اعتراف به قتل چندین نازی رو می کنه و جزئیات دقیقی از دستگیری ادولف آیشمن می ده .

 
کارخانه های مرگ : سال ۱۹۴۲ میلادی مهمترین سال در دوره «راه‌حل نهایی» نازی‌ها بشمار می‌رود چون در این سال آنها شروع به پاکسازی یهودی‌ها از اروپای غربی کردند؛ حتی آنها را از نقاط دوری چون جزایر بریتانیایی مانش به آشویتس انتقال دادند. فرانسه اولین کشور اروپای غربی بود که شروع به اخراج ساکنان یهودی‌ کرد. دولت وقت فرانسه با ارتش اس.اس به توافق رسیدند که یهودیان خارجی‌ای که در فرانسه زندگی می‌کنند را اخراج کنند ولی با شهروندان یهودی-فرانسوی کاری نداشته باشند. بیش از ۴۰۰۰ فرزند یهودی را از والدینشان جدا کرده و از فرانسه اخراج کردند و به آشویتس برای کشتار با سم فرستادند.

 

فساد : آشویتس بزرگترین اردوگاه قتل‌عام انسان در تاریخ دنیاست٬ جایی که بیش از یک میلیون مرد٬ زن و کودک بی‌گناه به طور سیستماتیک در‌ آنجا به قتل رسیدند. با این وجود هدف از ساخت آشویتس در خور توجه است زیرا با اینکه عمده‌ترین قربانیان آن را یهودیان تشکیل می‌دادند٬ این اردوگاه اصلا به منظور سازماندهی مشکل یهودیان ساخته نشده بود. بر اساس مدارک و شواهد رونمایی شده از آرشیو اسناد در اروپای شرقی٬ برنامه «آشویتس: راه‌حل نهایی» به بازگویی داستان تکامل این اردوگاه و طرز فکر نازی‌هایی که آن را راه‌اندازی و اداره کردند٬ می‌پردازد.

 
کشتار های جنون آمیز : آشویتس بزرگترین اردوگاه قتل‌عام انسان در تاریخ دنیاست٬ جایی که بیش از یک میلیون مرد٬ زن و کودک بی‌گناه به طور سیستماتیک در‌ آنجا به قتل رسیدند. با این وجود هدف از ساخت آشویتس در خور توجه است زیرا با اینکه عمده‌ترین قربانیان آن را یهودیان تشکیل می‌دادند٬ این اردوگاه اصلا به منظور سازماندهی مشکل یهودیان ساخته نشده بود. بر اساس مدارک و شواهد رونمایی شده از آرشیو اسناد در اروپای شرقی٬ برنامه «آشویتس: راه‌حل نهایی» به بازگویی داستان تکامل این اردوگاه و طرز فکر نازی‌هایی که آن را راه‌اندازی و اداره کردند٬ می‌پردازد. «افسر جزء اس.اسی را دیدم که با تپانچه‌ای در دست در اطراف گودال شنی قدم می‌زد … سادیسم (تمایل به آزار دیگران) داشت و نعره‌زنان می‌گفت: ای سگ‌ها! کمونیست‌های لعنتی!؛ هر از چند گاهی هم تپانچه‌اش را پایین می‌آورد و شلیک می‌کرد.» جرزی بیلسکی٬‌ زندانی سیاسی لهستانی٬‌ آشویتس.
 

رهایی و انتقام :
..
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *