خلاصه قسمت های فصل 1 از پیام اضطراری

از هم گسیخته : پرواز پارتنیرشماره ۳۹۴ ( کانور۵۸۰-۳۴۰) دوملخه در تاریخ ۸ سپتامبر در یک پرواز چارتر از اسلو به هامبورگ، پروازپارتنیر شماره ۹۴ در ارتفاع بیست‌ودو‌هزار فوتی پرواز می­‌کنه. هواپیمای ملخی قدیمی به داخل آب سقوط می­‌کند. تمام ۵۵ نفر مسافرهواپیما کشته می‌­شوند. این بزرگترین فاجعه در تاریخچه هوانوردی نروژ است. در حالی که بازرسین در حال کنار هم قرار دادن رویدادها هستند، مشکل بسیار جدی را کشف می­‌کنند که امواج شوکه­ کننده­‌ای در میان این صنعت به راه می­‌اندازد. چگونه ممکن است فقط یک مهره باعث سقوط یک هواپیما از آسمان شود؟ و چرا این یک مشکل بالقوه برای تمام مسافران هواپیما در تمام جهان است؟

 
چه کسی هواپیما را هدایت میکند : وقتی خلبان‌ها وارد کابین یک هواپیمای جت مدرن می‌شوند، به یک سیستم کامپیوتری اتوماتیک اطمینان می‌کنند که تقریبا تمام جنبه‌های پرواز را کنترل می‌کند. این یک رابطه پیچیده میان انسان و ماشین است و اگر به خوبی عمل نکند، فاجعه‌ای رخ می‌دهد. در این قسمت به کمک بازسازی‌های دلهره‌آور، فیلم‌های آرشیو شده و گواهی شاهدان، به بررسی برخی از بدترین سوانح هوایی می‌رویم که به خاطر مشکلات ناشی از سیستم خلبان اتوماتیک و سیستم‌های کامپیوتری رخ داده‌اند.
 
نقص ویرانگر : شگفتیهای مهندسی، جت های مسافری مدرن امروزی از صدها هزار قطعه ساخته می‌شوند. نگه داشتن این غولها در آسمان مستلزم تعمیر و نگهداری مداوم است و حتی اگر فقط یک نقص کوچک نادیده گرفته شود، پیامدش فاجعه‌بار خواهد بود. میانبرهای مرگبار با بازسازی‌های خارق‌العاده، فیلم‌های آرشیوی و گزارشات شاهدان عینی برخی از تکان‌دهنده‌ترین فجایع هوانوردی را به نمایش می‌گذارد که درپی مشکل بسیار کوچک و ناپیدایی پدید آمده‌اند.

 

فروپاشی سیستم : ارتباط شفاف برای ایمنی پرواز حیاتی است. وقتی که برقرار نمی‌شود فاجعه رخ می‌دهد. فروپاشی سیستم، پنج فاجعه‌ی محوری در هوانوردی و تغییراتی که با خود در کنترل ترافیک هوایی می‌آورند را مرور می‌کند. فروپاشی سیستم همچنین نگاهی به آینده دارد و بینندگان را به دیدن پرواز آزمایشی اف.اِی.اِی با نکست جن می‌برد یک سامانه‌ی کنترل ترافیک هوایی کاملا جدید و دیجیتال که صنعت هواپیمایی را متحول خواهد ساخت. تلاش برای اصلاح یک نظام در هم شکسته آغاز شده پیش از آنکه فاجعه دوباره رخ دهد.

 
آسمان بی رحم : آب‌وهوای نامناسب، می‌تواند یک پرواز عادی را به نبردی سخت برای زنده ماندن تبدیل کند. در چنین شرایطی دسترسی به کامل‌ترین اطلاعات و بهترین ابزارهای موجود، چه روی زمین و چه در آسمان، تفاوت میان مرگ وزندگی افراد را رقم خواهد زد.
در ماه دسامبر سال ۸۰۰۸ ، مجموعه‌ای از طوفان‌های شدید در ایالات متحده اتفاق افتاد. طی این برنامه، شرایط “مرکز جوی هوانوردی ایالات متحده” واقع در “کانزاس سیتی” ایالت “میسوری” را دربحبوحه‌ی رخداد این طوفان‌ها مورد بررسی قرار داده، چگونگی انجام پیش‌بینی‌ها، اطلاع رسانی به خلبانان و هدایت هواپیماها را در خطرناک‌ترین شرایط آب و هوائی مشاهده خواهیم کرد. علاوه‌براین، چهار مورد از خطرناک‌ترین سوانح هوائی گذشته را که آموزه‌هائی مفید برای صنعت هوانوردی دربر داشته، مورد بررسی قرار خواهیم داد

 
وحشت بر فراز اقیانوس : یک هواپیمای ۷۴۷ در اقیانوس آرام سرازیر می شود. در عرض دو دقیقه، پرواز ۰۰۶ هواپیمایی چین ۱۰ کیلومتر از میان ابرها پایین می افتد. هواپیما در حالی که به صورت مارپیچ به سمت دریا پایین می آید، کم‌کم تکه‌تکه می شود.
نوزدهم فوریه، سال ۱۹۸۵ پروازی از هواپیمایی چین بر فراز اقیانوس آرام به سوی لوس‌آنجلس حرکت می‌کند. در ارتفاع ۱۲هزار متری، به سمت طلوع می‌تازد. برای مسافران و خدمه پرواز، ساعت از نیمه شب گذشته است. در حالی که هواپیما در حالت خلبان خودکار بر فراز اقیانوس حرکت می‌کند…
یک گروه خدماتی دو نفره مسئولیت هواپیما را برعهده دارند. خدمه اصلی در طول پرواز ساعت‌های زیادی استراحت می‌کنند تا در زمان فرود آمادگی کامل داشته باشند. اما کاپیتان میوآن هو کسی است که به استراحت نیازی ندارد. اگرچه کاپیتان هو هنوز رسما درحال وظیفه نیست، اما به کابین خلبان بر می‌گردد. کایپتان تنها کسی نیست که بیدار است. سکسان کانیو و الکس نول که دوستان خوبی هستند دلیلی برای جشن گرفتن دارند.

 

خارج از دید : شرق لس آنجلس، تعطیلات آخر هفته ای آرام با انفجاری ویران کننده بهم می خورد.یک محله ویران شد.تکه های آتشین هواپیما به فاصله چندین بلوک پاشیده شد.بازرسان باید بفهمند که چرا این هواپیمای مسافربری دچار سانحه شده. و باید برای جلوگیری از وقوع مجدد آن برای همیشه، راهی بیابند.فرودگاه بین المللی لس آنجلس، ال ای ایکس، یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان است. سالانه 40 میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده می کنند. روزانه بیش از 15 هزار هواپیما در این فرودگاه به هوا بلند شده و به زمین می نشیند.سی و یکم اوت 1986، تعطیلات آخر هفته روز کارگر.امروز، والتر وایت، یک مسئول تازه کار کنترل ترافیک هوایی، قرار است بخشی از ترافیک هوایی را کنترل کند. وایت هنوز ناظر کاملا باتجربه ای نیست. او برای دریافت گواهینامه نهایی باید زمان بیشتری را در این کار صرف کند.

 
فرود اضطراری : خدمه‌ی یک جت مسافربری بیهوده بدنبال فرودگاهشان می‌گردند. باران دید را غیرممکن کرده است. بیشتراز دویست مسافر سوار هواپیما هستند. بازرس‌ها بدنبال شواهد می گردند. آیا فقدان یک قطعه‌ی حیاتی مسئول این سانحه بوده است؟ تپه‌ی نیمیتز، گوام. زمانی در جنگ جهانی دوم مقر حملات خشن آمریکا بوده، اکنون ۵۰ سال است که صلح در آنجا برقرار است. اکنون تپه در صلح و آرامش است، تنها گاهی مورد هجوم شکارچیان قرار میی‌گیرد و آرامش طبیعی آن توسط جتهای غول پیکری که بر فراز آن پرواز می‌کنند می‌شکند

 
مه سنگین : یک هواپیمای ۷۳۷ در خطراست. خلبان‌ها به خاطر باران دید خوبی ندارند. داخل کابین، مامورین دولتی و تجار با نفوذ، حضور دارند. سقوط ایفو ۲۱ دنیا را تکان می‌دهد. آیا قطع نامه پایان جنگ باعث سقوط هواپیما شده است؟ کاخ سفید خواستار پاسخ شده است. این نه یک پرواز معمولی بلکه یک جت نظامی بوده که سیاستمداران را حمل می‌کرده است. بعد از پایان تحقیقات، خود نیروی هوایی مسئول حادثه شناخته میشود. چهارشنبه ۳ آوریل۱۹۹۶، یک روز بهاری بارانی در دوبروونیک کرواسی. باران به سطح باند فرودگاه ضربه می‌زند. یک دسته کوچک از دیپلمات‌ها در میان طوفان می‌دوند و سعی می‌کنند که خیس نشوند. آنها بخشی از یک هیات هستند که هم اکنون فرود آمده‌اند. نخست وزیر کرواسی و سفیر آمریکا در منطقه، پیتر گالبرس، در میان آنها حضور دارند. آب و هوایی که باعث شد فرود گالبریس انقدر ناخوشایند باشد هنوز آرام نشده است.

در واقع، پروازهای تجاری به دوبروونیک لغو شده اند. اما سفیر و دیگران منتظر یک پرواز تجاری نیستند. آنها اینجا هستند تا به ایفو ۲۱، جت نظامی آمریکایی، در یک ماموریت حساس خوش‌آمد بگویند. هواپیما یک جت ۷۳۷ با طراحی خاص است. نیروی هوایی ناوگان کوچکی از این جتها را برای سفر مقامات عالی‌رتبه به همه‌جای دنیا، در اختیار دارد. در داخل کابین همه‌ امکانات برای انجام تجارت یا امور سیاسی موجود است، ۱۰هزار متر فضا در آسمان. امروز هواپیما پر است از کسانی که نظامیان به آنها دی وی می‌گویند؛ میهمانان عالی‌رتبه. این گروه توسط وزیر بازرگانی آمریکا، رون براون، رهبری می‌شوند

 
هواپیمای ارواح : برفراز آتن، هواپیماهای جنگنده یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷را در حالیکه شهر را دور می‌زند تعقیب می‌کنند. هیچ جوابی از هواپیمای مسافربری نمی‌رسد اما یک نفر دارد آن را کنترل می‌کند. بیش از یک‌صد مسافر داخل هواپیما هستند. برای خدمه پرواز و مسافران چه اتفاقی افتاده است؟ و چه کسی هواپیما را هدایت می‌کند؟

 
سرگیجه : در تاریکی شب، بر فراز دریای سرخ، خلبانی تلاش می‌کند تا جت مسافربری‌اش را کنترل کند. به نظر می‌رسد هواپیما کار خودش را می‌کند. شن های مصرهزاران سال تاریخ را در خود پنهان می‌کنند. یادگارهای پیشینیان چشم‌انداز زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما، برای اروپایی‌های آفتاب دوست، مصر یک مقصد تفریحگاهی هم به‌شمار می‌رود ، جایی با ساحل‌های شنی که برای آنها خیلی مهم است.
شهرشرم الشیخ در چند صد کیلومتری جنوب شرقی قاهره واقع شده است. شرم الشیخ بر جایگاهی بلند در دریای سرخ قرار دارد و یکی از مقصد‌های کسانی است که به دنبال کمی استراحت و آرامش هستند. محبوبیت شهر درحال افزایش است. سالانه بیش از ۴میلیون نفر از فرودگاه شرم الشیخ استفاده می‌کنند. در روزهای نخست سال ۲۰۰۴، گردش‌گران تنها کسانی نیستند که به سواحل محلی کشانده می‌شوند. نخست وزیر بریتانیا، تونی بلر،هم در منطقه است تا به ملاقات حسنی مبارک رهبر مصر برود. درست تا بعد از ساعت ۲ بامداد روز سوم ژانویه، بسیاری از مسافران هنوز در بیرون از شهربه سر می‌برند اما کاپیتان ۵۳ ساله خضرعبد الله تازه روزش را آغازکرده است. او به خاطر دقت نظرش شهره شهر است. خضر پیش از این افسرنیروی هوایی مصر بوده و حالا یک کاپیتان بسیار مورد احترام شرکت هواپیمایی اجاره دهنده پرواز چارتر به نام خطوط هوایی فلاش است.

 
شهرت مرگ آسا : نقطه‌ی آغاز و پایان هر پروازی اینجاست: باریکه‌ای آسفالتی که موتورهای جت آن را سوزانده و تایرهای هواپیما به آن آسیب زده‌اند. اما طرز ساخت همه‌­ی باندها یکسان نیست. یکی از بدنام­‌ترین باندهای دنیا، باند ۳۵- ال در فرودگاه کنگونهاس برزیل است. در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۷، پرواز شماره­‌ی ۴-۵-۰-۳ خطوط هوایی تی.ای.ام، به آخرین قربانی این باند تبدیل شد. این باند جان ۱۹۹ تن را می­‌گیرد. همه‌ی جوانب آن به دقت مورد بررسی قرار گرفته و سابقه­‌ی آن مرور می­‌شود. قبل از آنکه افراد بیشتری جان خود را از دست بدهند، بازرسان نا‌امیدانه در پی یافتن پاسخ این سوال هستند که چرا باند ۳۵- ال اینقدر خطرناک است.

 
خطوط هوایی فیلیپین 434 : انفجاری خلبانان پی‌ای ۴۳۴ را در شوک فرو می‌برد. بمبی منفجر شده و هواپیما متحمل خسارات شدیدی شده است. خدمه پرواز مجبور به فرود اضطراری می‌شود. انفجار سبب مرگ یکی از مسافران و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر می‌شود. تروریست بدنامی با نقشه‌ای شوم عامل این بمب‌گذاری است. تحقیقات فاش می‌کند که نتیجه می‌توانسته به مراتب بدتر باشد
 
هواپیمای بدون موتور گیملی : دریک بعد از ظهر آرام تابستانی اتفاق غیرقابل توضیحی خرابی‌ به بار می‌آورد. یک هواپیمای جت مسافری که اولین پرواز خود را تجربه می‌کند در راه بین مونترال وادمونتون هر دو موتور خود را از دست می‌دهد. درفاصلهٔ ۹ کیلومتری از زمین با موتورهای از کار افتاده خلبان باید تمام دانسته‌های خود و را به کار گیرد و اگر شانس داشته باشد می‌تواند هواپیما را به فرودگاه برساند. اما مشکلات او همین جا به پایان نمی‌رسد چون باند فرود آن چیزی که فکر می‌کرد نیست

 
طوفان جنوبی : خدمه هواپیما ی DC-۹ در میان طوفانی شدید گیر افتاده‌اند. باران و تگرگ بر هواپیما ضربه می‌زند و شیشه‌ی جلوی کابین خلبان را در هم می‌شکند. وقتی‌ که هر دو موتور هواپیما از کار می‌‌ایستند خدمه هیچ راهی‌ جز فرود آمدن نداشتند. ولی‌ هواپیما در هنگام فرود در یک پمپ بنزین در نیو هوپ در ایالت جرجیا تصادف کرده و تکه تکه می‌شود. ۷۰ نفر از سرنشینان هواپیما به اضافه‌ی ۸ نفر از مردمی که در پمپ بنزین بودند در این حادثه جان خود را از دست دادند. با تحقیق در میان لاشه‌های هواپیما محققان با چند سوال مواجه شدند: چرا خلبان در چنین طوفانی هواپیما را از زمین بلند کرد؟ و چه چیز باعث شد که موتور‌های هواپیما از کار بیفتند؟

 

جنگ با آتش : در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۸۷ هواپیمای A 747 combi به سمت آفریقای جنوبی در پرواز بود که ناگهان کابین هواپیما از دود پر می‌شود. در حالی‌ که مسافران برای نفس کشیدن تلاش می‌کردند خدمه هواپیما سعی‌ می‌کردند تا آتشی که در قسمت بارگیری اتفاق افتاده بود را خاموش کنند. بعد از این که هواپیما در اقیانوس هند محو شد عملیاتی بی‌‌سابقه برای بیرون کشیدن لاشه‌ی این هواپیما از ته اقیانوس انجام گرفت. آیا سلاح هایی غیرقانونی‌ باعث سقوط پرواز ۲۹۵ شدند؟

 
شواهد تکان دهنده : در۲۳ ژانویه سال ۱۹۸۵ پرواز شماره ۱۸۲ ازهواپیمایی هند از رادارها ناپدید می‌شود. درعرض چند ساعت قطعات این هواپیما و بدنه‌اش در اقیانوس اطلس شمالی پیدا می‌شود وکل ۳۲۹ مسافر این هواپیما در این سانحه کشته می‌شوند. رشته پیچیده‌ای از سر نخ‌ها محققان را از اعماق اقیانوس اطلس به ژاپن و در آخر به ونکوورو کلمبیا می‌کشاند وتحقیقات آنها نتیجه وحشتناکی‌ را روشن می‌سازد. انفجاریک بمب دلیل سقوط پرواز ۱۸۲ بود اما چگونه بمب‌گذاران موفق به وارد کردن بمب به داخل هواپیما شدند و چگونه این بمب کوچک فاجعه‌ای عظیم را به وجود آورد؟ پاسخ این سوال منجر به تغییرات عمده در سیستم امنیتی تمام فرودگاه‌های دنیا شد.
 
نشانه‌های دوگانه : درست لحظاتی پس از این که پرواز ۳۰۱ برگن ایراز زمین برخاست آلارم گیج‌کننده‌ای در داخل هواپیما به صدا در آمد. یک نفر گفت که سرعت هواپیما بیش از اندازه زیاد است و دیگران گفتند که سرعت در حال کم شدن است و ممکن است هواپیما از حرکت بازایستد. خلبان که کاملا از این قضیه سر در گم شده بود سخت در تلاش بود تا کنترل هواپیما را به دست بگیرد. اماهنوز پنج دقیقه از پرواز نگذشته بود که هواپیما در اقیانوس سقوط کرد و همهٔ سرنشینان را به کام مرگ کشانید. محققان خرابه‌ها را برای پیدا کردن سر نخ جستجوکردند و بالاخره به راز این سقوط پی‌بردند. اماچگونه تنها یک مشکل باعث سقوط یکی‌ ازپیچیده‌ترین جت‌های جهان شد؟

 
سهل انگاری مرگ آفرین : پرواز ۴۰۱ ایستن ایر لاین آمادهٔ فرود در میامی است. برای تأیید آمادگی فرود سه چراغ سبز روشن می‌شود اما این بار تنها دو چراغ روشن شده است. کاپیتان رابرت لوفت تصمیم می‌گیرد تا هواپیما را بر روی سیستم خودکار قرار دهد تا در این میان او و خدمه مشکل را حال کنند. آنها در اوج ۶۱۰ متری از زمین قرار دارند و هر سه خدمه به چراغ مزاحم چشم دوخته‌اند غافل از این که هواپیما در حال سقوط به طرف پایین است و تنها زمانی‌ خبردارمی‌شوند که دیگر دیر شده است و هواپیما در زمین‌های باتلاقی فلوریدا سقوط می‌کند. ۷۷ نفر به‌طور معجزه‌آسایی در این حادثه جان سالم بدر می‌برند. محققان پس از جستجو متوجه می‌شوند که هواپیما هیچ مشکل مکانیکی نداشته پس چرا این جت منحصر به فرد سقوط کرد؟ جستجو در سرنخ‌ها محققان را با دلایل نگران کننده‌ای روبرو می‌کند.

 
سقوط فانتوم : هواپیمای ۲۵ میلیون دلاری، یک جت بیزینسی و پر زرق‌و‌برق عازم سفری از جنوب برزیل به نیویورکاست غافل از اینکه این آخرین باریست که به پرواز در می‌آید. یک ساعت از پرواز گذشته و هواپیما بر فراز جنگل‌های بارانی آمازون در پرواز است.ناگهان هواپیما تکان سنگینی‌ می‌خورد، وقتی‌مسافران از شیشه‌ها به بیرون نگاه میکنندمتوجه میشوند که قسمتی‌ از بال هواپیما کنده شده است. خدمه باید با سرعت هرچه تمام‌تر هواپیما را فرود بیاورند. آنها یک پایگاه ارتش را از دور می‌بینند که مساحت آن برای فرود هواپیما مناسب به نظرمی‌‌آید. آنها به سرعت دست‌بکار می‌شوند و موفق می‌شوند تا هواپیما را متوقف کنند اما درست هنگامی‌که فکر می‌کنند خطر از سرشان گذشته است با موقعیت سخت‌تری مواجه می‌شوند. خدمه و مسافران به وسیلهٔ پلیس متوقف شده و تحت بازجویی قرار می‌گیرند. یک هواپیمای بؤینگ ۷۳۷ به همراه ۱۵۴ سرنشین در نزدیکی‌ آنها سقوط کرده که به مرگ همهٔ سرنشینان انجامیده است. محققان به نتایج هولناکی مواجه می‌شوند. این دو هواپیما در حین پرواز با هم برخوردکرده اند. اما چگونه دو هواپیما تحت اقتدار و کنترل ترافیک هوایی برزیل با هم تصادف کرده‌اند؟ بررسی‌‌ها نشان می‌دهند که یک رشته خطا‌های تکنیکی‌ و انسانی‌ باعث این فاجعه شده‌اند که در نهایت هواپیمایی برزیل در این حادثه مجرم شناخته می‌شود.
 
قاتل نامرئی : در زمانی‌ که خدمه پرواز ۱۹۱ خطوط هواپیمایی دلتا به آستانه‌ی فرودگاه Dallas Fort Worth رسید. به علت برخورد با دو طوفان مختلف منحرف شد. آنها شاهد طوفان باران و رعد و برق بودند اما به راه خود ادامه دادند. در همین حین برخورد باد شدید با هواپیما آن را با شدت به زمین کوبید. ۱۳۶ نفر در این حادثه جان باختند. این سقوط به دانشمندان کمک کرد تا بر خطربزرگی که این هواپیما را تهدید می‌کرد غلبه کنند.

 

شکاف و شکست : خانواده‌های نظامیان در کنتاکی آماده می­‌شوند تا از عزیزانشان که از خارج برمی­‌گردند، استقبال کنند در همین زمان، در فرودگاه کوچکی در کانادا ۲۵۶ تن جان باخته‌اند. یکی از بدترین سوانح هوایی که تا کنون رخ داده است. پاسخ‌ها را به سختی می­‌توان یافت و دو سناریوی کاملا متفاوت درباره این سانحه شکل می‌گیرد.

 

نقطهٔ کور : سپتامبر ۱۹۷۸. یک بویینگ ۷۲۷ به سوی زمین می‌رود. سن‌دیه‌گو شاهد بدترین فاجعه‌ی تاریخ هوانوردی آمریکا است. شواهد بازرسان را به نتیجه‌گیری قابل توجهی می‌رساند. سانحه‌ی مهیبی که شاید منشاء آن بد شنیدن یک هجا باشد.

 

شلیک و سقوط : یک هواپیمای مسافربری در تپه‌های کالیفرنیا نابود شده است. فولاد آبدیده، پاره‌پاره شده است. لاشه‌ی هواپیما تصویری شوم از آخرین لحظات پرواز ۱۷۷۱خطوط هوایی پاسیفیک ساوت وِست را ترسیم می‌کند. هواپیما به سرعتی بیش از حد رسیده بوده است. دلیل سقوط پرواز ۱۷۷۱ هر چه باشد، بازرسان از یک چیزمطمئنند: سقوط هواپیما، تصادفی نبوده.

 
پشت درهای بسته : یک انفجار سوراخی در کابین یک هواپیمای DC۱۰ ایجاد می‌کند. محققان مشکلی‌ جدی را در طراحی درب بارگیری عقب کشف می‌کنند و راه‌هایی را برای تعمیر آن پیشنهاد می‌دهند. دوسال بعد یک DC۱۰ دیگر برای یک پرواز مثل همیشه از زمین بلند می‌شود. اما این هواپیما هم دقیقا مشکلی‌ شبیه به هواپیمای قبلی‌ دارد با همان عواقب مرگ‌بار. از وقوع این حادثه باید جلوگیری می‌شد. اما چرا به آن توجهی‌ نشد؟

 

غیر قابل کنترل: این داستان یکی از غم انگیز ترین وقایع هوانوردیست. داستان از کنترل خارج شدن یک جمبوجت در ارتفاع 7300 متری زمین. داستان اینکه چگونه یک اشتباه ساده در سالهای قبل جان بیش از 500 نفر را به خطر می اندازد؛ و چگونه بازرسان به معنی واقعی کلمه ؛ در یافتن علت بزرگترین صانحه هوایی تاریخ سردرگم ماندند…
پرواز 123 هواپیمایی ژاپن که از کنترل خارج شده است…

 
سقوط هلیکوپتر : نیاز مبرم به نفت سبب شده تعداد بی‌شماری سکوی نفتی در مرکز دریای شمال مستقر شود. آب‌هایی که بریتانیا را ازبقیه اروپا جدا می‌کند. اینجا یکی از ناخوشایند‌ترین مکان‌های روی زمین برای کار است. طوفان‌های بسیار، دریای سرد، تیره و بی‌رحم. به سلامت رساندن کارگران به سکوهای نفتی فقط با هلی‌کوپتر ممکن است که حتی آنها هم به طور متوسط ۹ بار درسال به صاعقه برمی‌خوردند.

 
فدکس 705 : دقایقی پس از آنکه خدمه سه نفره فدکس ۷۰۵ برای سفرشان به ممفیس برخاسته‌اند حمله آغاز می‌شود. در تلاش برای کنترل هواپیما و نیزکنترل مهاجم، خلبانان شاهکارهایی بی‌نظیر می‌آفرینند تا جانشان را نجات دهند.

 
پرواز 243 آلوها : یک پرواز کوتاه بین جزیره‌ای از مائویی به هونولولو به سرعت به کابوسی برای خدمه و مسافران پرواز ۲۴۳ تبدیل می‌شود. کمی بعد از صعود، صدای مهیبی شنیده می‌شود. قسمت اعظم سقف و دیوارهای هواپیما درست تا زیر پای مسافران ناپدید شده. آنها در حال پرواز با یک هواپیمای کروکی هستند.علیرغم تمام مشکلات هواپیما به سلامت می‌نشیند. ولی دلیل حادثه چه بوده؟ فرضیه تکان دهنده‌ای این مسئله را به ناپدید شدن غم‌انگیز مهماندار پرواز پیوند می‌دهد.
 
فرار شگفت‌ انگیز : در باد شدید و باران کور کننده، خدمۀ هواپیمای جت مسافربری برای فرود تلاش می‌کنند.فرود وحشتناک هواپیما منجر به مبارزه‌ای سخت برای زنده ماندن می‌شود. این یک داستان واقعی بر اساس وقایع ثبت شده در کنترل ترافیک هوایی، گزارشات رسمی و مصاحبات انجام شده با افراد درگیر ماجرا می‌باشد.
 

ناگوارترین سانحه : دوازدهم نوامبر، سال ۱۹۹۶ پروازشماره ۷۶۳ خطوط هوایی سعودی کمی پس از بلند شدن از باند، در ارتفاع ۱۴,۰۰۰پایی از سطح زمین قرار می­‌گیرد.هنگامی که خدمه پرواز منتظر اجازه هستند که تا ارتفاع پروازی خود اوج بگیرند، یک جت خطوط هوایی قزاقستان این هواپیما را مورد اصابت قرارمی­‌دهد. این تصادف، هر دو هواپیما را از کار می‌­اندازد. آنها با پیچ و تاب شدید به زمین برخورد می­‌کنند و همه ۳۴۹ نفرسرنشین کشته می‌­شوند. این بدترین تصادف هوایی در تاریخچه هوانوردی است. زمین‌هایی که لاشه این دو هواپیما در آن قرار دارد، ۸ کیلومتربا هم فاصله دارند. هنگامی که بازرسان به جستجوی مدرکی در میان لاشه سوخته می­‌پردازند، سعی می­‌کنند تا به پرسش‌های آزاردهنده‌­ای پاسخ دهند: دلیل تصادف این دو هواپیما چه بود؟ چه کسی پاسخگو است؟ و آیا آنها می­‌توانند مانع از رخ­دادن دوباره چنین تصادفی شوند؟
 
فاجعه‌ی لاکربی : دسامبر ۱۹۸۸. پروازشماره‌ی ۱۰۳هواپیمای پَن اَم کمی بعد از برخاستن از فرودگاه هیترو لندن بر فراز لاکربی اسکاتلند منفجرمی‌شود. با فرو افتادن تکه‌های لاشه‌ی هواپیما برروی شهر کوچک لاکربی و فضای سبز اطرافش، آتش‌سوزی آغاز شده و خانه‌های مسکونی را در خود می‌بلعد. تمام ۲۵۹ نفری که در داخل هواپیما حضور داشته‌اند، مرده‌اند. درشهر کوچک لاکربی هم۱۱ نفراز ساکنان شهر جان خود را از دست داده‌اند. تکه‌های لاشه‌ی هواپیما در مساحتی به بزرگی ۲هزار کیلومتر مربع پخش شده و وقتی کارآگاهان کشف می‌کنند که هواپیما به خاطر بمب‌گذاری منفجر شده است، این منطقه به بزرگترین صحنه‌ی جرمِ دنیا تبدیل می‌شود. اماچه کسی پرواز شماره‌ی ۱۰۳را منفجر کرده است؟
 
پرواز شماره 574 : یکم ژانویه ۲۰۰۷ پرواز شماره ۵۷۴ آدام ایر پس از برخاستن از فرودگاه سوریبایای اندونزی، عازم سفری دو ساعته به مانادو می‌شود. اما جایی بر فراز دریای جاوه، هواپیما به هوای متلاطم برمی‌خورد، و ناظران ترافیک هوایی متوجه می‌شوند هواپیما صدها کیلومتر از مسیرش دور افتاده است و به سمت یک توفان بزرگ می‌رود. سامانه‌های ناوبری هواپیما از کار افتاده‌اند و هوای نامساعد به آنها نزدیک می‌شود. خدمه تلاش می‌کنند راهشان را پیدا کنن ولی ناگهان، پرواز ۵۷۴ از صفحه رادار محو می‌شود ۱۰۲ نفر کشته شده‌اند. تحقیقات حادثه، مشکلاتی بهت‌آور را در مورد آدام ایر، و بخش بزرگی از صنعت هوانوردی اندونزی آشکار می‌کند.
 
یخبندان : اکتبر ۱۹۹۴- شب سرد هالووین در آسمان شیکاگو. هوای بد بسیاری از پروازها از جمله امریکن ایگل ۴۱۴۸ را به تاخیر انداخته. ناگهان هواپیما چرخیده و از کنترل خارج می‌شود. خلبانان عاجزانه تلاش می‌کنند هواپیمایشان را تراز کنند ولی نمی‌توانند. هواپیما در مزرعه ذرت سقوط می‌کند. تمامی ۶۸ سرنشین آن در لحظه کشته می‌شوند. بازرسان سرانجام کشف می‌کنند که مسبب حادثه یک پدیده آب و هوایی نادر است و نقصی مرگبار در طراحی هواپیما.

 
سقوط با سرعت : ششم آگوست سال ۲۰۰۵ میلادی است. پرواز ۱۱۵۳ تونینتر به سمت جزیره‌­ی تفریحی جربه در تونس پرواز می­‌کند. هواپیما در ارتفاعی بالا بر روی دریای مدیترانه است که ناگهان موتور سمت راست از کار می‌فتد. خلبان­‌ها دست به فرودی اضطراری می­‌زنند ولی شرایط به مراتب بدتر می‌­شود. موتور دوم نیز از کار می‌فتد. هواپیما به سمت دریا سقوط می­‌کند. با وجود تلاش­‌های فراوان، خدمه­‌ی پرواز موفق به روشن کردن دوباره­‌ی موتورها نمی‌­شوند. آن­ها از روی ناچاری دست به اقدامی دیگر می­‌زنند و تلاش می­‌کنند بر روی دریا فرود بیایند. ۲۰ نفر نجات پیدا می­‌کنند ولی از ۳۴ سرنشین، ۱۴ نفر جان خود را از دست می‌­دهند. ماموران رسیدگی، به مشکل تکان­دهنده‌­ا‌‌ی برمی­‌خورند که می‌­تواند تاثیر بدی بر روی یکی از محبوب‌ترین هواپیماهای مسافربری توربوپراپ در جهان بگذارد.

 
عملیات نجات کودکان : چهارم آوریل سال ۱۹۷۵. طی روزهای سخت پایانی جنگ ویتنام، جرالد فورد، رئیس جمهور ایالات متحده، دستور اجرای سلسله ماموریت‌هائی خیرخواهانه به نام “عملیات نجات کودکان” را صادر می‌کند. هدف، خارج نمودن کودکان یتیم ویتنامی از شرایط دشوار جنگی و فرستادن آن‌ها به محیطی امن‌تر در خاک ایالات متحده است. در حدود ۲۵۰ کودک و نوزاد ویتنامی، داخل یک فروند هواپیمای گالکسی سی.۵.اِی نیروی هوائی، یکی از بزرگترین هواپیماهای دنیا در آن دوران، قرار داده می‌شوند. اما پس از تغییر ارتفاع ناگهانی هواپیما جهت خارج شدن از مسیر برخورد با یک موشک، دربِ مربوط به قسمت بار، در اثر انفجار باز شده و در نهایت، هواپیما سقوط می‌کند. علت وقوع این حادثه‌ی غم‌انگیز چه بود؟ آیا بازرسان موفق می‌شوند پیش از فرا رسیدن زمان خروج از کشور، علت را کشف کنند؟

 
سقوط بر فراز تگزاس : فرودگاه بین‌المللی “لارِدو”، “تگزاس”. پرواز شماره‌‌ی ۷۴-۲۵ ِ هواپیمایی “کانتینِنتال اِکسپرس”. بقایای هواپیما، داستانی تکان‌ دهنده را روایت خواهد نمود. داستانی از وقوع ناخواسته‌‌ی فاجعه‌‌ای بسیار بزرگ.

 
باند رودخانه‌ی هادسن : پانزدهم ژانویه‌ی سال ۲۰۰۹ تنها دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه لاگاردیا در نیویورک، پرواز شماره‌ی ۱۵۴۹ هواپیمائی ایالات متحده، با دسته‌ای از پرندگان برخورد کرده، هر دو موتور، به صورت ناگهانی از کار می‌افتند و هواپیمای اِی-۳۲۰، شروع به سقوط می‌کند. خدمه‌ی پرواز، نهایت تلاش خود را جهت راه‌اندازی دوباره‌ی موتورها انجام می‌دهند، اما کاری از پیش نمی‌برند. با وجود فاصله‌ی زیاد هواپیما از شهر نیویورک از یک سو و نیوجرسی از سوی دیگر، برای خلبان پرواز، کاپیتان “چزلی سولِن‌بِرگر” چاره‌ای باقی نمی‌ماند. او که ناامیدانه در جستجو برای یافتن مکانی جهت فرود است، به برج مراقبت اطلاع می‌دهد که قصد دارد هواپیما را بر روی سطح یخ بسته‌ی رودخانه‌ی هادسن، فرود بیاورد و از مسافران و خدمه‌ی پرواز می‌خواهد تا خود را آماده‌ی رویاروئی با شرایط اضطراری کنند. در نهایت، تمامی ۱۵۵ نفر سرنشین هواپیما، به طرز معجزه‌آسائی نجات پیدا می‌کنند. اما بازرسان، می‌خواهند بدانند که چگونه تعدادی پرنده، توانسته‌اند دو عدد از پیشرفته‌ترین موتورهای جت موجود در دنیا را از کار بیندازند. آیا نتایج بازرسی، می‌تواند از وقوع دوباره‌ی چنین اتفاقی جلوگیری کند؟
 
یخبندان : اکتبر ۱۹۹۴- شب سرد هالووین در آسمان شیکاگو. هوای بد بسیاری از پروازها از جمله امریکن ایگل ۴۱۴۸ را به تاخیر انداخته. ناگهان هواپیما چرخیده و از کنترل خارج می‌شود. خلبانان عاجزانه تلاش می‌کنند هواپیمایشان را تراز کنند ولی نمی‌توانند. هواپیما در مزرعه ذرت سقوط می‌کند. تمامی ۶۸ سرنشین آن در لحظه کشته می‌شوند. بازرسان سرانجام کشف می‌کنند که مسبب حادثه یک پدیده آب و هوایی نادر است و نقصی مرگبار در طراحی هواپیما.

 

پرواز شماره 574 : یکم ژانویه ۲۰۰۷ پرواز شماره ۵۷۴ آدام ایر پس از برخاستن از فرودگاه سوریبایای اندونزی، عازم سفری دو ساعته به مانادو می‌شود. اما جایی بر فراز دریای جاوه، هواپیما به هوای متلاطم برمی‌خورد، و ناظران ترافیک هوایی متوجه می‌شوند هواپیما صدها کیلومتر از مسیرش دور افتاده است و به سمت یک توفان بزرگ می‌رود. سامانه‌های ناوبری هواپیما از کار افتاده‌اند و هوای نامساعد به آنها نزدیک می‌شود. خدمه تلاش می‌کنند راهشان را پیدا کنن ولی ناگهان، پرواز ۵۷۴ از صفحه رادار محو می‌شود ۱۰۲ نفر کشته شده‌اند. تحقیقات حادثه، مشکلاتی بهت‌آور را در مورد آدام ایر، و بخش بزرگی از صنعت هوانوردی اندونزی آشکار می‌کند.

 
سقوط با سرعت : ششم آگوست سال ۲۰۰۵ میلادی است. پرواز ۱۱۵۳ تونینتر به سمت جزیره‌­ی تفریحی جربه در تونس پرواز می­‌کند. هواپیما در ارتفاعی بالا بر روی دریای مدیترانه است که ناگهان موتور سمت راست از کار می‌فتد. خلبان­‌ها دست به فرودی اضطراری می­‌زنند ولی شرایط به مراتب بدتر می‌­شود. موتور دوم نیز از کار می‌فتد. هواپیما به سمت دریا سقوط می­‌کند. با وجود تلاش­‌های فراوان، خدمه­‌ی پرواز موفق به روشن کردن دوباره­‌ی موتورها نمی‌­شوند. آن­ها از روی ناچاری دست به اقدامی دیگر می­‌زنند و تلاش می­‌کنند بر روی دریا فرود بیایند. ۲۰ نفر نجات پیدا می­‌کنند ولی از ۳۴ سرنشین، ۱۴ نفر جان خود را از دست می‌­دهند. ماموران رسیدگی، به مشکل تکان­دهنده‌­ا‌‌ی برمی­‌خورند که می‌­تواند تاثیر بدی بر روی یکی از محبوب‌ترین هواپیماهای مسافربری توربوپراپ در جهان بگذارد.
 

سانحه هوایی مونیخ : مونیخ، ۱۹۵۸.بیست و سه نفر از سرنشینان هواپیما، از جمله تعدادی از با استعدادترین ورزشکارانِ دنیا، جانِ خود را از دست می‌دهند.
مسئولیت این سانحه‌ ی غم‌انگیز، تنها متوجه یک شخص خواهد شد.
اثبات ِ بی‌گناهی این شخص، بیش از یک دهه زمان بُرده و تلاشی تلخ برای کشف حقیقت پشت پرده‌ ی یکی از غم‌انگیز ترین سوانح روی داده در تاریخ ورزش، دو ملت را رو در روی یکدیگر قرار خواهد داد.

 
خسته تا سرحد مرگ : فوریه‌ی ۲۰۰۹‌, پرواز ارتباطی شماره‌‌ی ۳۴۰۷ خطوط هوایی کنتی‌ننتال در حالی‌که دو ساعت از برنامه‌ی خود عقب بوده و در پایان پرواز ۵۳ دقیقه‌ای خود از نیوآرک نیوجرسی به فرودگاه بین‌المللی نیاگارا در بوفالو نزدیک می‌شود دچار مشکل می‌شود. خلبانان که از میان برف و بادهای شدید پرواز می‌کنند، می‌توانند در زیر پایشان نورهای شهر را ببینند. اما در حالی‌که چرخ‌های فرود را باز کرده و باله‌ها را باز می‌کنند تا از سرعت‌شان کاسته شود، فرمان هواپیما ناگهان شروع به لرزیدن می‌کند. این هشداری است که نشان می‌دهد هواپیما به زودی دچار واماندگی می‌شود. کاپیتان سخت تلاش می‌کند تا هواپیما را در آسمان نگه دارد اما هواپیمای از کنترل خارج شده دور خود چرخیده و روی یک خانه‌ در حومه‌ی شهر سقوط می‌کند. این بدترین سانحه‌ی سقوط هواپیما در ۷ سال اخیر است اما در حالیکه باقیمانده‌ی لاشه‌ی هواپیما در آتش می‌سوزد، آیا بازرسان می‌توانند علت سقوط هواپیما را دریابند؟

 
هواپیمای بلند پرواز : صحنه‌ای مملو از ویرانی در منطقه‌­ی دورافتاده­‌ای از ونزوئلا که حاکی از سرنوشت شوم یک جت مسافربری گمشده، است. پرواز شماره­‌ی ۷۰۸ خطوط هوایی کاراییب غربی، در حین پرواز در ارتفاع بیش از ۹ کیلومتری، به طرز مرموزی سقوط کرده است. بازرسان امیدوارند که بتوانند از آخرین سخنان نا امیدانه‌ی خدمه‌­ی پرواز کمک بگیرند تا علت سقوط هواپیما را کاملا مشخص کنند. اما در عوض، این معما پیچیده‌­تر می­‌شود
 
نقطه عطف : ۱۰۵۰۰ متر بر فرازِ دریایِ “بِرینگ”.یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، دچار مشکلی جدی شده است. گروه پرواز به سختی می‌توانند هواپیما را کنترل نمایند.
این افراد، جهت باز شدن کورسوی امیدی برای سالم به زمین نشاندن هواپیما و ۳۸۶ مسافرش، نیاز به دریافت تمامیِ کمک‌ ها و استفاده از تمامی امکانات ممکن دارند.

 
ارزشهای فرهنگی‌ : یک بوینگ ۷۴۷ به زمین‌ های روستایی انگلستان برخورد می کند. بازرسان تمام سرنخ‌ های لازم برای فهمیدن دلیل سانحه را دارند.
اما آنها نمی‌توانند بفهمند چرا هیچکس در هواپیما کاری برای پیشگیری از آن نکرد.
پاسخ آن در محل سانحه نیست، بلکه هزاران کیلومتر آنسوتر… در پشت تاریخ صدها ساله پنهان مانده است.
 

تحت فشار : امروز در گرمای سوزان بیابان، پرواز 2120 هواپیمایی نیجریه آماده می شود تا گروهی از زائران نیجریه ای را به خانه برگرداند.
247 مسافر سوار بر یک دی سی 8 به سمت سوکوتوی نیجریه در غرب آفریقا می رفتند.
این یک پرواز چارتر بود که توسط هواپیمایی کانادایی نیشن ایر صورت می گرفت.
 
فرود در هیچ‌‌کجا‌ : هواپیمای ۷۲۷ طی مسیر فرود در فرودگاه نیواورلئان پرواز متلاطمی را تجربه می‌کند. طوفانی شدید خلبانان را غافلگیر می‌کند و بدون موتور، هواپیما قادر به پرواز نیست. ۳۸ مسافر ناگهان با حقیقتی تلخ روبرو می‌شوند. طی چند دقیقه، هواپیمایشان سقوط خواهد کرد. مگر اینکه خدمه‌یِ هواپیمای تاکا ۱۱۰بتوانند یکی از بزرگتری نشاه کارهای تاریخ هوانوری را از خود به اجرا درآورند.
 

هواپیمای ناپیدا ‌ : یک بویئنگ ام.دی۸۷ در میانه یِ مه صبحگاهی در حال پروازاست. در فرودگاه لینِیتِ میلان، هواپیمایی با ۱۱۰ مسافر آتش می گیرد. بطرز باورنکردنی، هیچ‌کس در فرودگاه متوجه این سانحه نمی‌شود. آنها فقط زمانی می‌فهمند که افراد زخمی دنبال کمک می‌آیند. بدین ترتیب، مسئولین فرودگاه کم‌کم متوجه می‌شوند که حادثه‌ای جدی رخ داده. آن هم در یکی از پررفت و آمدترین فرودگاه‌های اروپا.
 
فرود ناممکن ‌ : بر فراز کشتزارهای ذرت آیوا، پرواز ۲۳۲ یونایتد ایرلانزبه مشکلی جدی برخورده. یکی از سه موتور هواپیمای د.سی ۱۰ از کار افتاده است. هواپیما از کنترل خارج شده. خوشبختانه تنها امید خدمه برای فرود، در هواپیما حضور دارد. دِنی فیچ بیش از هر کس دیگری در دنیا کار با یک هواپیمای د.سی ۱۰ را بلد است. ولی تجربیات بیشمار دنی هم او را برای یک چنین وضعیتی آماده نکرده است.
 
برداشت سطحی : پروازشماره ۶۱۱ بویینگ ۷۴۷مدل ۲۰۰هواپیمایی چین. هواپیمای بویینگ ۷۴۷ هواپیمایی چین، بیست دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه تایپه به طور ناگهانی از روی صفحه رادار ناپدید می‌شود. ماموریت نجات گسترده‌ای آغاز می‌شود اما همه ۲۲۵ مسافر و خدمه هواپیما کشته شده‌اند. مامورین تحقیق پس از رد کردن فرضیه‌های بمب‌گذاری و انفجار باک بنزین هواپیما، پاسخی برای این معما ندارند. آن‌ها صدها قطعه از لاشه هواپیما را بررسی می‌کنند تا اینکه با پیدا شدن تکه‌ای از بدنه هواپیما، معما حل می‌شود. علت سقوط پروازشماره ۶۱۱ مشکلی جزیی مربوط به بیست سال قبل است.
 

 
سکوت ترسناک : هواپیمای پرواز 255 هواپیمای نورت وست در یک روز طوفانی قصد دارد از باند هواپیما بلند شود ولی طولی نمیکشد که در هنگام برهواستن مشکل فنی پیش میاد و هواپیمیا به یک طرف خم میشه و همین باعث میشود که یکی از بال های هواپیما به تیر چراغ برق برخورد کند و در اتوبان سقوط کند
برای گروه تحقیق که در تلاش هستن تا معمای سقوط هواپیمیا را حل کند جعبه سیاه میتواند مهمترین ابزار باشد
ابزاری که کوچیترین رویداد های درون کابین خلبان از جمله گفتگوهای بین برج مراقبت و خلبان را ضبط میکند
اما در حادثه سقوط پرواز 255 هواپیمای نورت وست کلید حادثه یعنی مکالمات ضبط شده در جعبه سیاه نبود

 
پرونده یخ زده : پرواز شماره ‮ی سیزده شصت و سه هواپیمایی “ار اونتاریو” (فوکر اف82) هواپیمای پرواز شماره ‮ی 363 هواپیمایی “ایر اونتاریو” که عازم وینی پگ است بعد از توقف کوتاهی در یک فرودگاه دورافتاده در شمال کشور آماده ‮ی پرواز مجدد میشود. خدمه ‮ی پرواز که تا همینجا هم یک ساعت از برنامه عقب هستند نگرانند که بارش برف منجر به تاخیر بیشترشان شود. آنها بعد از سوخت گیری به سرعت راهی باند شده و در موقعیت پرواز قرار میگیرند. هواپیما به سرعت لازم برای بلند شدن رسیده اما برای کندن از زمین تقلا میکند هر چند هواپیما در انتهای باند از سطح درختان بالاتر رفته اما کمتر از یک دقیقه بعد از شروع حرکت شدیدا شروع به تکان خوردن کرده و در جنگل سقوط میکند. سالها طول میکشد تا بازرسان بتوانند بفهمند مشکل در کجا بوده است. و متاسفانه یافته‮های آنها آنقدر دیر منتشر میشوند که آن قاتل یخی باز هم دست به کشتار میزند.
 
ضربه نهایی : بر فراز منطقه کوهستانی آلساچه فرانسه، پرواز شماره ۱۴۸ هواپیمایی ایراینتر به سمت فرودگاه استراسبورگ ارتفاعش را کاهش می‌دهد. یک هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ که کامپیوتری‌ترین هواپیمای مسافربری دنیاست، در حالی که خلبان خودکارش برای فرود روی یک باند به‌خصوص تنظیم شده، بادهای شدید و شرایط جوی بد زمستانی خلبان‌ها را مجبور می‌کند کتترل هواپیما را در اختیار بگیرند و روی باندی دیگر فرود بیایند. آن‌ها که کمی از مسیر خارج شده‌اند، توسط یکی از کنترل‌کننده‌های برج مخابرات برای یک فرود چشمی هدایت می‌شوند. اما زمانی که در میان ابرها ارتفاعشان را کم می‌کنند، ناگهان هواپیما نوک درختان را می‌شکافد و با کناره یک کوه برخورد می کند. آیا گروه نجات می‌تواند به‌موقع نجات‌یافتگان را پیدا کند؟ وآیا بازرسین می‌توانند علت سقوط این هواپیما را مشخص کنند؟

 
مقصر کیست : پرواز شماره‌ی 296 خطوط هوایی ایرفرانس 26 جون 1988 ایرباسِ اِی320، پیچیده‌ترین و سطح‌بالاترین جت مسافربری دنیا، در اولین پرواز مسافری و اولین نمایش عمومی خود به هوا برمی‌خیزد. هواپیما به طرف یک نمایش هوایی در ناحیه‌ی آلزاس پرواز می‌کند و خلبانان آن می‌خواهند یک نمایش هوایی نفس‌گیر در ارتفاع پایین را به نمایش بگذارند. اما بعد از پدیدار شدن هواپیما در آسمان فرودگاه کوچک محل برگزار نمایش، یک فاجعه رخ می‌دهد. هواپیما به درون جنگل سقوط کرده و شعله‌های آتش آن را فرا می‌گیرد. اما این حادثه نه تنها یک تراژدی انسانی است بلکه برای غول صنعت هوافضای اروپا هم کابوسی وحشتناک محسوب می‌شود. با توجه به سرمایه‌‌گذاری هنگفتی که روی این هواپیما انجام شده، بازرسان به‌شدت تحت فشارند تا دریابند مقصر اصلی حادثه چه کسی بوده است: خلبان یا هواپیما؟
 
مجوز فاجعه : اول فوریه‌ی1991 پرواز شماره‌ی 1493یو.اس ایر در یک شب شلوغ به فرودگاه بین‌المللی لوس‌آنجلس نزدیک می‌شود.خلبان‌های این بوئینگ 737هواپیمارا برای فرود آماده کرده ولی با وجودتماس‌های مکرر با برج مراقبت فرودگاه،تا مدت‌ها هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنند.آنهادر نهایت چند لحظه قبل از فرود اجازه‌ی فرود دریافت می‌کنند اما چند لحظه بعداز برخورد چرخهای هواپیما بر روی زمین،شعله‌های آتش از هواپیما زبانه کشیده وهواپیما با انحراف از باند به یک ساختمان آجری متروک در نزدیکی باند برخورد می‌کند.ماموران امداد به محل حادثه می‌شتابند اما درحالیکه مسافران هواپیما از آن جهنم می‌گریزند، ماموران آتش‌نشانی با کشفی هولناک مواجه می‌شوند…آیابازرسان می‌توانند علت وقوع این حادثه را مشخص کنند؟
 

شکاف‌ هایی در سیستم : پرواز شماره‌ی ۱۰۱ هواپیمایی “چالکز اوشن” به مقصد باهاما، در حال آماده شدن جهت جدا شدن از سطح آب‌های نزدیک به ساحل میامی، در ایالت فلوریداست.

این جت دو موتوره که هم به عنوان هواپیما و هم یک قایق تندرو قابل استفاده است، در یکی از شلوغ‌ترین بندرگاه‌های دنیا شروع به حرکت کرده، به آرامی بلند شده و به سمت آسمان اوج می گیرد.

اما تنها یک دقیقه‌ بعد و در حالی که هواپیما سعی دارد در وضعیتی متعادل قرار گیرد، انفجاری ناگهانی به وقوع می‌پیوندد.

یکی از گردشگران حاضر در ساحل، موفق می‌شود ‌از سقوط فاجعه بار هواپیما به داخل اقیانوس، فیلمبرداری کند.

مامورین نجات، بلافاصله عازم محل سانحه می‌شوند، اما هیچ‌کس زنده نمانده است.

گزارش‌های دریافتی از شاهدان عینی و همینطور فیلم ثبت شده توسط این گردشگر، حاکی از جدا شدن یکی از بال‌های هواپیما در آسمان است.

آیا بازرسان، موفق به مشخص نمودن علت این امر می‌شوند؟

 
هدف منهدم شده : پرواز شماره‌ی۰۰۷ خطوط هوایی کره با ۲۶۹مسافربر فراز دریای ژاپن پرواز می‌کند.این هواپیما با این امید که در آخرین بخش ازپرواز طولانی و ماراتون‌گونه‌اش ازنیویورک به سئول، در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند، از برج مراقبت درخواست می‌کند تا درارتفاعی بالاتر از حد معمول پرواز کند.وقتی هواپیما به ارتفاع جدیدش صعود می‌کند باکاهش شدید فشار داخل کابین و حرکات مارپیچی غیرقابل کنترل روبرو شده و به درون دریا سقوط می‌کند. جنجالی بین‌المللی بالا می‌گیرد و مسئولان حکومت شوروی چند روز بعد اقرار می‌کنند که یک هواپیمای مسافربری را ساقط کرده‌اند.درحالیکه تنش بین دو ابرقدرت درگیر در جنگسرد در بالاترین حد خود قرار دارد، گروهی از بازرسان بین‌المللی وارد ماجرا می‌شوند تا از درگیری بیشتر دو ابرقدرت جلوگیریشود….اما آیا آنها می‌توانند از یک درگیری نظامی تمام‌عیار جلوگیری کرده و آیا می‌توانند علت سقوط هواپیما را دریابند؟
 
بحران در اتاق خلبان : پرواز شماره ۳۵۹۷ شرکت کراس ایر در حال رسیدن به زوریخ از طریق مسیر یک ساعته همیشگی خود از برلین است. این هواپیما یکی از آخرین پروازهایی است که قرار است امشب قبل از تعطیلی فرودگاه به زمین بنشیند. ولی تنها چند دقیقه به فرود باقی مانده و خلبان نمی‌تواند باند فرود را پیدا کند. آنها تصمیم می‌گیرند که عملیات فرود را لغو کنند و چهار موتور هواپیما را با نهایت قدرت به کار می‌اندازند تا هواپیما را دوباره از روی زمین بلند کنند. ولی خیلی دیر شده است. هواپیما با نوک درختان و دامنه تپه‌ای برخورد می‌کند. بازرسان در میان لاشه هواپیما به دنبال جعبه سیاه می‌گردند. و پاسخ معمای پرواز کراس ایر ۳۵۹۷ در گذشته قرار دارد.

 
مسئول کیست؟ : پرواز شماره ۱۹۵۱ هواپیمایی ترکیه که از استانبول حرکت کرده آخرین مراحل فرودش در فرودگاه شیپهول آمستردام را طی می‌کند. خدمه دستورالعمل‌های برج مراقبت را دنبال می‌کنند که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شان را در مسیر باند فرودگاه قرار می‌دهد. در لحظات پایانی پرواز، ناگهان هواپیما از آسمان پایین می‌افتد و در زمین‌های گلی شمال فرودگاه به زمین می‌خورد. از بین ۱۳۵ مسافر هواپیما نه نفر در صحنه حادثه کشته می‌شوند و بازرسین به سراغ لاشه هواپیما می‌روند تا کشف کنند چه عاملی یکی از محبوب‌ترین جت‌های مسافربری دنیا را به زیر کشیده است. آیا آنها می‌توانند به موقع علت این حادثه را کشف کنند تا از وقوع یک فاجعه دیگر جلوگیری کنند؟

 
خیانت به خلبان : پرواز شماره ۷۵۱ هواپیمایی اسکاندیناوی در فرودگاه استکهلم با یخ و برف پوشیده شده . دی سی ۹، دوبار یخ زدایی شده تا از تیکاف ایمن آن اطمینان حاصل شود.

باوجود شرایط زمستانی، هواپیما به نرمی بلند می شود. اما پس از چند ثانیه، صداهای غرش آتش تندی از موتورها بلند می شود، دود شروع به وارد شدن به کابین می نماید، و در کمتر از دو دقیقه، هر دو موتور از کار میفتند.

تلاش خلبانان برای روشن کردن مجدد آنها باعث شعله ور شدن موتور سمت چپ می شود. در ارتفاع ۹۰۰ متری از زمین، هواپیما هیچ نیرویی از خود ندارد و بیصدا و به تندی درحال سقوط از آسمان است.

هواپیما با زمین برخورد می کند، به سه قسمت تقسیم می شود، اما بطور خارق العاده‌ای همه سرنشینان زنده می مانند.

اما آیا مامورین تحقیق می توانند پی به علت سقوط این هواپیمای جت مدرن ببرند؟

 
رمز و راز فرودگاه هیترو : 21 ژانویه 2008 . بوئینگ 777 دارای بالاترین استاندارد هوانوردی تجاری است . به مدت بیش از یک دهه این هواپیما بیش از دو میلیون پرواز بدون سانحه جدی ثبت کرده است . اما در ارتفاع 300 متری فرودگاه هیترو لندن همه چیز عوض شد . آنچه که باعث سقوط یکی از پیشرفته ترین هواپیما های جهان شده رو نمیشه در محل حادثه پیدا کرد و محققین بدون هیچ سرنخی دنبال علت سقوط این هوا پیما هستن
 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *