خلاصه قسمت های سری چهارم جینو و آشپزی ایتالیایی

قسمت 1 : سرآشپز ایتالیایی ما، جینو، این‌بار سفرهای خودش را از «آبروتزو» آغاز می‌کند؛ منطقه‌ای کوچک در مرکز ایتالیا که با «لاتزیو»، «مارکه»، «اومبریا» و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. این منطقه به‌کلی با ایتالیای مدرن متفاوت است و یک سوم آن را سه پارک ملی تشکیل می‌دهد که آن را به یکی از طبیعی‌ترین مکان‌های ایتالیا تبدیل کرده. هنوز مدت زیادی از افتتاح فرودگاه در این منطقه نگذشته و ماهی‌گیری و کشاورزی از شغل‌های اصلی این منطقه هستند؛ جینو هم در سفر خودش ابتدا همین شغل‌ها را تجربه می‌کند.

جینو برای آشنایی با رموز آشپزی و غذاهای منحصر‌به‌فرد این منطقه سفرش را از شهر «پسکارا» آغاز می‌کند و در آنجا با پاستای «چیتارا» – که نامش از ساز گیتار گرفته شده – آشنا می‌شود. او از یکی از افراد محلی به نام «جیووانی مینی کاسی» یادمی‌گیرد چطور این پاستا را به شیوه‌ای که ۲۰۰ سال قدمت دارد درست کند.

«جینو» در طول خط ساحلی تاریخی «تراباکی» سفر می‌کند و با خانواده‌ای ماهیگیر آشنا می‌شود که یکی دیگر از سنت‌های قدیمی آشپزی ایتالیایی را زنده نگه داشته‌اند…

اما پس از این آشنایی‌ها نوبت آن است که جینو در مقابل منظره‌ای زیبا در «ترابوکی» پاستای خودش را درست کند.

در ادامه جینو به مناطق کوهستانی سفر می‌کندِ جایی که افراد محلی از راه کار کردن در مزرعه گذران زندگی می‌کنند. او با کشاورزان محلی صحبت و سعی می‌کند در این مناطق روستایی کمی هم شغل گله‌داری را امتحان و سختی‌های این کار را تجربه کند.

در ادامه پس از آنکه جینو یکی از غذاهای ساده‌ی دامداران به نام «آروستیچینی» را امتحان می‌کند، با الهام از آن، غذای کبابی مدیترانه‌ای خودش را درست می‌کند… نوش جان!
 

 

قسمت 2 : شمالی‌ترین ایالت ایتالیا به نام «ترنتینو آلتو آدیجه» منطقه‌ای منحصربه‌فرد است که با سوییس و اتریش هم‌مرز است؛ منطقه‌ای هزاران متر بالاتر از سطح دریا و جایی که رشته‌کوه‌های دولومیت قرار گرفته. این منطقه در حقیقت بهشت کوهستانی پنهان ایتالیا است.

این‌جا شمالی‌ترین منطقه‌ی ایتالیا است که تا به حال جینو به آن سفر کرده. در این‌جا میراث آشپزی سنتی هنوز در بازارهای غذاهای محلی زنده است؛ جایی که کشاورزان محصولات خود را برای فروش عرضه می‌کنند. به همین خاطر هم جینو حالا تصمیم گرفته تا از دو محصول محلی این منطقه، یعنی پنیر و «اسپک» رمزگشایی کند…

جینو سیاحت خودش را از «والفلورنیا» یا دره‌ی گل‌ها آغاز می‌کند. در آن‌جا مزرعه‌دارها هنوز از روش‌های سنتی برای تهیه‌ی غذاهایشان استفاده می‌کنند. او با مزرعه داری به نام «گراتزیانو» دیدار می‌کند که به جینو یاد می‌دهد چطور پنیر خامه‌ای محلی درست کند. نام این پنیر «زیگرا دلا والفلوریا» است که جینو تصمیم دارد از آن برای پختن پاستا استفاده کند.

در ادامه جینو به مناطق کوهستانی می‌رود تا درباره‌ی محصولات گوشتی آن‌جا اطلاعاتی به‌دست بیاورد…

و سرانجام سفر جینو در منطقه‌ای بسیار زیبا پایان می‌گیرد؛ جایی که او با روش مخصوص خودش «استرودل سیب» درست می‌کند.
 

 

قسمت 3 : لومباردیا یکی از پهناورترین مناطق شمال ایتالیا است که با سوییس هم‌مرز است و به‌خاطر داشتن کوستان‌ها و شهرهای بسیار زیبا مشهور است. زیبایی دیگر این منطقه به‌خاطر رودخانه‌ها و دریاچه‌هایش به خصوص دریاچه کومو است.

«جورج کلونی» و «مدونا» در این منطقه ویلا دارند؛ ویلاهایی که قیمت آن ها تا ۳۸ میلیون یورو می‌رسد. آن‌ها معمولن برای نوشیدنی‌های مخصوص به یک «بار» معمولی به نام «هری» می‌روند و جینو هم تصمیم گرفته به آنجا برود تا از اسرار یک نوشیدنی معروف به نام «بلینی» رمزگشایی کند.

در ادامه جینو سوار بر قایق «جورج کلونی» می‌شود تا از ویلایی که کنار دریاچه قرار دارد و با قیمت یازده میلیون یورو برای فروش گذاشته شده، بازدید کند.

در ایجا جینو با جنبه‌های متفاوت زندگی در مناطق ساحلی آشنا می‌شود. چند کیلومتر بالاتر از خط ساحلی، فضا به کلی متفاوت است و در آنجا جینو با گروهی از ماهیگیران غیرحرفه‌ای دیدار می‌کند که هنوز به شیوه‌های کاملن سنتی ماهی‌گیری می‌کنند.

جینو زمانی به آنجا سفر کرده که اتفاقن فصل جفت‌گیری ماهی «آگن» هم است. این ماهی تنها ۱۵ روز در سال جفت‌گیری می‌کند و به همین خاطر از آب‌های عمیق دریا به نزدیک ساحل می‌آید.

حالا جینو تصمیم گرفته با این ماهی و در منظره‌ای بسیار زیبا یک شام خوشمزه درست کند؛ یک غذای ساده اما لذیذ!
 

 

قسمت 4 : «اومبریا» قلب سبز ایتالیا است. دشت‌های حاصلخیر این منطقه جایی است که در آن سبزیجات، حبوبات، قارچ‌های ترافل و البته محصولات گوشتی تولید می‌شود. خانه‌ی «قدیس فرانسیس آسیازی» مشهور نیز در همین منطقه قرار دارد…

شهرهای زیبای این منطقه کم نیستند اما جینو سفرش را از شهر زیبای «اسپلتو» آغاز می‌کند. مزرعه‌ی کوچکی در همان نزدیکی قرار دارد که عدس «اومبریا» تولید می‌کند و خانواده‌ای که در مزرعه کار می کنند، حالا ۲۵ سال است که به این کار مشغول هستند.

جینو در ادامه‌ی سفرش به «نورچا» می‌رسد که در حقیقت مرکز تولید مواد غذایی به‌خصوص فراورده‌های گوشتی است. اما جینو جایی برای لذت بردن از شیرینی‌های خوشمزه پیدا کرده…

و سرانجام در پایان سفر به آبشار مشهور «کاسکاتا دل مارمور» می‌رویم. مکانی زیبا و الهام‌بخش که جینو می‌خواهد یکی از بهترین غذاهایش را در آنجا درست کند.
 

 

قسمت 5 : «کیانتی شایر» منطقه‌ای زیبا در توسکانی است که این هفته جینو به آنجا سفر کرده و می‌خواهد راز شراب مشهور آن‌جا را کشف کند. او به تاکستان‌های زیبای «بارولی»، جایی که شراب مشهور «کیانتی» تولید می‌شود سرمی‌زند.

در ادامه جینو به دوچرخه‌سواران سنتی «اروئیکا» می‌پیوندد تا در مسیرهای مشهور سفیدِ شنی اطراف باغ‌های انگور دوچرخه‌سواری کند.
 

 

قسمت 6 : این هفته جینو به شمال ایتالیا و روستای «سیکوتر» در خط ساحلی دریای «لیگوریا» سفر کرده. او به اینجا آمده تا راز بستنی ایتالیایی را کشف کند؛ بستنی‌هایی که واقعا با بستنی‌های معمولی خیلی فرق دارند…

با اینکه غذاهای دریایی و همچنین پاستاهای «لیگوریا» خیلی معروف هستند اما جینو به دنبال یکی از مواد اساسی پخت و پز ایتالیایی است: روغن زیتون… جینو پیش از آنکه ما را با طرز پخت یکی از غذاهای محلی آشنا کند، سری به باغ‌های زیتون در کنار خط ساحلی می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *