خلاقیت های جهان باستان با زیرنویس فارسی

 

توضیحات : این مجموعه علمی سرگرم کننده و مهیج برخی از تأثیرگذارترین خلاقیت های جهان باستان ، از جمله دیوار بزرگ چین و کولوسئوم رومی و چالش های ساخت آنها را بررسی و به نمایش می گذارد.
همچنین با رویکردی تازه اسرار نهفته در ساخت هریک از این سازه ها را فاش کرده و در هر قسمت بر روی ساختار آن ها از جمله مهندسی ، طراحی ، مواد بکار رفته ، خطرهای موجود و جنبه های تاریخی متمرکز خواهیم شد.

 
نام مستند : خلاقیت های جهان باستان
نام انگلیسی : If We Built It Today
تعداد : 10 قسمت
زبان : انگلیسی (با زیرنویس فارسی)
زمان هر قسمت : 45 دقیقه
کیفیت : HD 1080p – HD 720p (فوق العاده)
حجم هر قسمت : 310 – 510 مگابایت
فرمت : Mp4

 

خلاصه داستان هر قسمت (کلیک کنید)
 
هرم بزرگ جیزه : به گفته تاریخ‌شناسان ساخت هرم بزرگ جیزه 20 سال به طول انجامیده است. این سخت‌کوشی نتیجه داده و این بنا 4 هزار سال می‌باشد که سر پا مانده است. آیا امروز می‌توانیم چنین بنای اسطوره‌ای و بادوامی را بسازیم؟ یا اگر آن را بسازیم حتی بهتر از قبل این کار را انجام می‌دهیم؟ما سری به بزرگترین معدن سنگ جهان می‌زنیم تا ببینیم کار فوندانسیون واقعا چیست؛ با سنگ‌تراشان جدید جهان آشنا می‌شویم؛ تیزترین اره جهان را می‌بینیم؛ برای برش سنگ از آب استفاده می‌کنیم؛ در یک مسابقه وزنه‌برداری شاهد عملکرد یک پهپاد هوایی خواهیم بود؛ به ماهیت شن روان پی خواهیم برد و خواهیم فهمید چگونه می‌توان بدون هیچ اندازه‌گیری‌ای بهترین مربع‌ها را ساخت. در عین حال به اسرار هرم بزرگ پی می‌بریم، اینکه اگر بخواهیم آن را امروز بسازیم چه زحماتی را متحمل می‌شویم و این کار چقدر هزینه در پی دارد؟

 

کولوسیوم : از بزرگترین استادیوم‌های فوتبال تا پروژه‌های ساخت مجموعه ورزشگاه‌های المپیک، ساختمان‌سازان امروزی اطلاعات زیادی درباره ساخت سازه‌های بزرگ دارند. ولی آیا این سازه‌ها با تماشاخانه‌های بسیار بزرگ واقع در قلب روم باستان برابری می‌کنند؟در جنوب فرانسه، در نزدیکی شهر کن، شهری در فرانسه تماشاخانه‌های عصر روم خود را بازسازی کرده و کاربری آن را به‌روز و مدرن کرده است. حالا بزرگترین چالش آن چیست؟ نگرانی‌ها در مورد ایمنی سازه و رسیدگی به موارد اورژانسی و همچنین دسترسی فوری به تمام نقاط. کولوسیوم کشور روم، با ظرفیت 80 هزار نفری خود به قدری بزرگ است که حتی ناوهای جنگی بزرگ در آن نگهداری می‌شده‌اند و تا به امروز بزرگترین تماشاخانه جهان محسوب می‌شود. در این قسمت از برنامه، به بزرگترین استادیوم‌های ورزشی جهان سر می‌زنیم؛ درباره دانش جدید در موضوع رویکردهای فوریتی اطلاعات کسب می‌کنیم؛ و به صوت شناسی، کاربردها و علوم کولوسیوم می‌پردازیم. اگر بخواهیم این بنا را امروز بسازیم چگونه می‌توانیم مردم را در این تماشاخانه عظیم ایمن نگاه داریم؟

پل بروکلین : پل اسطوره‌ای بروکلین در سال 1883 افتتاح شد، ولی کار یک پل هیچگاه واقعا تمام نمی‌شود و کار آن تا به امروز ادامه داشته است. این پل حاصل کار یک خانواده یعنی یک پدر، پسر و همسرش بوده است. این پل حتی بدون مدلی برای نمایش چگونگی کارکرد آن ساخته شد. امروز همینطور که تیم ساخت این پل در حال رنگ‌آمیزی چند میلیارد دلاری آن است، خیلی از مردم سوالی دارند؛ سوالی که برای بقیه پل‌های قدیمی نیز صدق می‌کند. اینکه آیا بهتر، ارزان‌تر و ایمن‌تر نیست که به راحتی با استفاده از تمام مصالح، فناوری و ابزارهای نوین پل جدیدی را بسازیم؟برای ساخت بلندترین پل معلق امروزی، باید از تعدادی از کارشناسان کمک بگیریم. سخت‌ترین بخش ساخت پل در زیر آب تیره، قدرتمند و پر جنب و جوش زیر پل نهفته است. اول از همه برای آشنا شدن با آخرین نوآوری‌ها در حوزه تعلیق وزن، سفری خواهیم داشت. آیا می‌توانیم به کلی طراحی این پل را تغییر دهیم؟ بعد از انجام برنامه‌ریزی‌ها به زیر آب می‌رویم. به اعماق پیشرفته‌ترین تکنولوژی زیر آب می‌رویم؛ از تجهیزات غواصی گرفته تا بتن‌های دریایی. بزرگترین چالش ما این است که بهترین مدل را برای استفاده از کیسون‌ها پیدا کنیم؛ کیسون‌ها محفظه‌ای هستند که آب را در خود نگه می‌دارند و در خشک نگهداشتن محیط کار کاربرد دارند. افراد زیادی برای ساخت پل بروکلین در زیر آب جان خود را از دست دادند؛ تلفاتی فراتر از درک امروز ما. به این پی خواهیم برد که اگر بخواهیم این پل را امروز بسازیم چگونه می‌توان از جان کارگران در حالی که توسط آب خروشان محاصره شده‌اند محافظت کرد.

 
قنات رومی : ..
 
کشتی نوح : برای ساخت کشتی نوح به کمک خبره‌ترین کارشناسان نیاز داریم. در این قسمت از برنامه، به باغ‌وحش‌ها و مراکز توانبخشی حیوانات می‌رویم تا درباره گونه‌های امروزی و نیازهای مجزای آنها اطلاعات کسب کنیم. سوار بر بلندترین کشتی‌های تفریحی می‌شویم تا زیرساخت مورد نیاز برای اسکان جمعیت زیادی از حیوانات را بررسی کنیم. با هواپیما به قدیمی‌ترین جنگل‌ها می‌رویم تا بلندترین و سخت‌ترین درخت‌ها را پیدا کنیم. سری به کشتی‌سازان سنتی و بزرگترین کارخانه‌های تولید کشتی در جهان می‌زنیم تا روش‌ها و محدودیت‌های ساخت کشتی‌های کلاسیک در کنار جدیدترین تکنیک‌های ساخت کشتی که برای ساخت‌شان به کل جنگل نیازی نیست را ارزیابی کنیم. به جزئیات کتاب مقدس درباره ساخت یک جهان شناور می‌پردازیم، جهانی که برای سیل آماده است. همچنین با نوح‌های امروزی آشنا می‌شویم. طراحان ما از این اطلاعات استفاده می‌کنند و برای این کشتی عظیم یک استراتژی را خلق می‌کنند. اگر بخواهیم این کشتی را امروز بسازیم، با استفاده از آخرین فناوری و دانش و خلاقیت، این کشتی چقدر هزینه دارد؟ چقدر زمان می‌برد؟ و چه کسی در همین حین زنده می‌ماند؟
 
پانتئون : این معبد یکی از سازه‌های باستانی است که بیشتر از بقیه سازه‌ها محفوظ مانده و کارایی خود را حفظ کرده است. بیش از 2 هزار سال بعد از ساخت آن، این بنا همچنان بزرگترین گنبد بتنی مستقل در جهان محسوب می‌شود. امروزه بتن را می‌توان در همه جا یافت و همین بتن در خیلی از مکان‌ها در حال فروپاشی است. اگر می‌خواستیم بزرگراه‌ها، ساختمان‌ها و پل‌های ما به زیبایی این بنا باشند و 2 هزار سال دیگر عمر مفید داشته باشند باید چطور عمل کنیم؟ مهندسان و شیمیدانان بتن‌شناس ما این چالش را بر عهده می‌گیرند تا با استفاده از مصالح مدرن و البته امور مالی امروزی بنایی با دوام بالا بسازند. با توجه به اینکه محیط زیست، اکولوژی و آینده شهرها برای ما اهمیت پیدا کرده است، پانتئون می‌تواند درباره ارزش ساخت چیزهای بادوام درس‌های ارزشمندی به ما دهد. ترفندهای جالب علمی مورد استفاده برای ساخت این گنبد بتنی 5 هزار تنی معلوم است اما امروزه به ندرت از آنها استفاده می‌شود. در این قسمت از برنامه به دلیل آن پی خواهیم برد.

 
دیوار بزرگ چین : دیوار بزرگ چین صرفا یک دیوار نیست بلکه از چندین دیوار تشکیل و چندین قرن قبل ساخته شده است. اگر بخواهید همین امروز این دیوار را بسازید چه؟ اگر بخواهید اندازه آن را خیلی بزرگتر کنید چه؟امروزه همه درباره ساخت دیوار صحبت می‌کنند. این دیوارها در مقایسه با دیوار بزرگ چین در چه جایگاهی قرار دارند؟ دیوار بزرگ، بلندترین دیواری که تا به امروز ساخته شده است، طول آن به بیش از 20 هزار کیلومتر می‌رسد و از مناظر متغیر و فوق‌العاده‌ای عبور می‌کند. این دیوار با کمک کارگران و فرغون – اختراع شده توسط چینی‌ها برای ساخت دیوار بزرگ – ساخته شده است. فناوری، سیاست و آگاهی زیست‌محیطی چه تغییراتی را با خود به ارمغان آورده است؟ در این قسمت با بزرگترین طراحان و بناهای دیوارها آشنا می‌شویم؛ کسانی که بزرگترین ایده‌هایشان را با ما به اشتراک می‌گذارند. اگر امروز بخواهیم دست به چنین کاری بزنیم، یک دیوار چقدر باید بزرگ باشد که واقعا بتوان صفت «بزرگ» را بر روی آن گذاشت؟
 
ونیز :
نوتردام 1 :
نوتردام 2 :
 

تماشای بخشی از قسمت ها (کلیک کنید)
 
دریافت لینک دانلود (کلیک کنید)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *