دنیای ناشناخته خوراکی ها با زیرنویس فارسی

 

توضیحات : در این مجموعه به چگونگی تهیه غذا پرداخته میشود، همچنین اسرار محصولات غذایی مورد استفاده مردم فاش میشود. مت تبات، جیمز وات، مارتین دیکی و کیت کوئیلتون به کشورهای مختلف سفر میکنند و سؤالات سادهای را برای فروشگاهها و تولید کننده ها مطرح میکنند؛ سوالاتی همچون موم پوست لیموترش ناشی از چیست؟ داخل پروبیوتیکها چه نوع باکتریای وجود دارد و در نهایت ژامبون فرآوریشده چیست. این کارآگاهان گرسنه برای یافتن پاسخ سؤالات از هیچ کاری دریغ نمیکنند؛ به سراسر دنیا سفر میکنند و دوربین برنامه را به پشت درب های کارخانه های جهان میبرند. این کارآگاهان شکموی کنجکاو، با متخصصان غذایی، دانشمندان، کارخانه دارها، کشاورزان و تولیدکنندگان آشنا میشوند تا به حقایق شگفت انگیزی پی ببرند که کمتر کسی از آنها آگاه است.
 
نام مستند : دنیای ناشناخته خوراکی ها
نام انگلیسی : Food Unwrapped
زبان فصل 1 تا 5 : راوی دوبله (مابقی زیرنویس فارسی)
زبان فصل 6 به بعد : کامل دوبله فارسی
زمان هر قسمت : 23 دقیقه
کیفیت : HD 1080p (فوق العاده)
حجم هر قسمت : 275 مگابایت
فرمت : Mp4

 

خلاصه داستان هر قسمت (کلیک کنید)
 
فصل 1 :
قسمت 1 – کمپوت گریپ فروت و پروبیوتیک ها : کمپوت گریپ فروتکارخانه های تولید کمپوت چگونه میتوانند پوست تکههای گریپ فروت را به خوبی بکنند بدون آنکه آسیبی به آن برسانند؟ کیت در سوازیلند ابتدا به باغ گریپ فروت رودز فود گروپ میرود؛ جایی که بزرگترین باغ این کشور محسوب میشود و بیش از 300 هزار درخت را در خود جای داده است. سپس کیت به سمت جنوب و به کارخانه عظیم تولید کمپوت در سوازیلند میرسد؛ کارخانهای که اجناس تمام فروشگاههای بریتانیا را تأمین میکند. در اینجا او متوجه میشود که دو ماده شیمیایی خطرناک یعنی جوهر نمک و سدیم هیدروکسید که فاضلاب را با آن تمیز میکنند برای کندن پوست گریپ فروت کاربرد دارند. این دو ماده شیمیایی به شدت خورنده، جهت رقیقسازی ایمن غذا کاربرد دارند و با توجه به اینکه یکی اسید و دیگری باز است، یکدیگر را خنثی میکنند. البته این میوهها به خوبی شسته میشوند اما چرا بسیاری از کارگران این کارخانه در زمان کار با آنها از ماسک استفاده میکنند؟ و بر خلاف ادعای راهنمای مصرفکننده در بریتانیا، برای کندن پوست خارجی این میوهها از هیچ دستگاهی استفاده نمیشود؛ بلکه صرفاً از دستان 250 کارگر آفریقایی بهره گرفته میشود و البته در کنار آن کمی هم از رنگزدایی توسط بخار استفاده میشود.پروبیوتیک هاداخل ماستهای پروبیوتیک چه باکتریای وجود دارد و این باکتری دقیقاً از کجا میآید؟ مت، به فنلاند و یکی از بزرگترین کارخانههای ماست پروبیوتیک در اروپا، یعنی والیو، میرود. دست اندرکاران این کارخانه از نوع خاصی از باکتری پروبیوتیک به نام لاکتوباسیلوس رامنوسس بهره میبرند، چیزی که تحت عنوان الجیجی شناخته میشود و در 60 کشور مختلف مجوز گرفته است. طبیعتاً افراد داخل این کارخانه باید بدانند که باکتریشان از کجا آمده است اما ظاهراً هیچ یک از آنها جواب این سؤال را نمیدانند. مت در نهایت متوجه میشود که این باکتری در اصل از روده یک فرد آمریکایی سالم استخراج شده است. اما آیا این یعنی این باکتری از مدفوع انسان آمده است و چطوری توانستهاند این باکتری را از روده خارج کنند؟ بعد از جواب نگرفتن از این کارخانه، جیمز وات به دانشگاه ردینگ میرود و در آنجا با پروفسور گلن گیبسون، متخصص پروبیوتیکها آشنا میشود؛ کسی که توانسته در کارخانه خودش نمونه نزدیکی از روده انسان را درست کند. شاید پروفسور گیبسون بتواند به این پرسش پاسخ دهد که دقیقاً باکتریهای پروبیوتیک از کجا آمدهاند؟

 

قسمت 2 – لیموترش و ژامبون : لیموترشهای موم دارجریان موم روی پوست لیموترش چیست؟ سفر ما از اسپانیا یعنی یکی از بزرگترین تولیدکننده های لیموترش در اروپا آغاز میشود. کیت به مورسیا یکی از اصلیترین مناطق کاشت لیموترش در این کشور میرود و در همین حین مت به والنسیا میرود تا با یکی از تولیدکنندههای واکس میوه آشنا شود. کیت به باغ لیموترش بزرگی سر میزند در حالی که نمیداند دقیقاً این موم چیست. این کارخانه جهت فرآوری لیموترش از فناوری هوشمندی بهره میبرد و کیت موفق میشود کاربرد این موم را ببیند، آن را بچشد، طعمی که کمی او را شوکه میکند چون در این مرحله مزه چندان خوشایندی ندارد. در همین حین، مت، در حالی که در کارخانه تولید موم در والنسیا است متوجه میشود که در کنار آمونیاک و پلی اتیلن (پلاستیک) ماده اصلی موجود در بسیاری از مومهای میوه چیزی به نام شلاک است. شلاک به صورت پولک استفاده میشود و به او گفته شده است که یکی از کشورهای مهم تولیدکننده آن تایلند است. کیت به سوکوتای واقع در شمال تایلند میرود تا با برخی از برداشت کنندههای این محصول آشنا شود. سپس به جنگل میرود و متوجه میشود که شلاک در واقع از سوسک لاک درست میشود. جنس ماده این حشره، فضولات خود را بر روی درخت دفع میکند تا لانهای محافظتی در اطراف شاخهها شکل گیرد. سوسکها در این لانههای زندگی میکنند و میمیرند و بعد از آن شلاک توسط محلیها فرآوری میشود و به پولک تبدیل میشود. پس موم پوست لیموترش مصرفی ما از مدفوع و ادرار سوسک و سوسک های له شده میآید. ژامبون فرآوریشدهژامبون فرآوریشده چیست و چگونه درست میشود؟ مت در بریتانیا گشت و گذار میکند تا ببیند که ژامبون فرآوریشده دقیقاً چیست. بر روی اغلب بستههای ژامبونی که ما در سوپرمارکتها میخریم ادعا شده است که فرآوری شدهاند، البته برای خواندن آن باید دقت زیادی به خرج بدهید. حتی اگر این ژامبونها محصولاتی گرانقیمت باشند مثل ویلتشر کیورد، هانی روست یا برند پدیگری باز هم قضیه به همین صورت است. بین این محصول و ژامبون بدون استخوانی که از حاضری فروشیها میخریم چیست؟ مت در یکی از کارخانههای بزرگ فرآوری ژامبون در جنوب لندن متوجه میشود که طیف گستردهای از روشهای هوشمند تولید برای این ژامبون استفاده میشوند. اول از همه در فرآیند عملآوری شیمیایی از پتاسیم نیترات استفاده میشود، مادهای منفجره که در آتش بازی کاربرد دارد. سپس مواد خاصی داخل ژامبونها تزریق میشود، بعد از آن در خمیری داخل آسیابهای بزرگی ماساژ داده میشوند. و شاید جالبتر این باشد که این گوشت از ساق خوکهای متفاوت و متعددی میآید. سپس این ساقها داخل بستههایی قرار میگیرند و با پارچه آغشته شدهای طعم گرفته، پخته میشوند و برش میخورند تا به ژامبونی تبدیل شوند که ما از سوپرمارکتها میخریم و به آن علاقه داریم. چرا این کار انجام میشود؟ مارتین دیکی برای اینکه ژامبون فرآوریشده یک دست و خوشمزهای را در تعداد بالا برایمان آماده کند، به اندازه 50 پوند از ژامبون فرآوریشده، ژامبون بدون استخوان و ژامبون با فرآوری بالا را خریداری میکند و متوجه میشود که ژامبون فرآوریشده بر اساس وزن ارزانترین ژامبون موجود نیست.
 
قسمت 3 – قارچ و میگو : میگواینطور که به نظر میرسد میگوها طی سالهای گذشته بزرگ و بزرگتر شدهاند و طبق گفتهها، اکثر آنها پرورش مییابند. اما دقیقاً چطور میتوان میگو پرورش داد و این میگوهای بزرگ دقیقاً از کجا میآیند؟ کیت کوئیلتون به تایلند میرود؛ جایی که بزرگترین تولید کنندههای میگوهای پرورشی محسوب میشود. او ابتدا به سراغ یکی از بزرگترین کارخانههای فرآوری میگو میرود تا مقیاس کلی این صنعت را برآورد کند. 1500 کارگر، سر، دل و روده و پوست میلیونها میگو را جدا میکنند؛ کارگرانی که در هر ساعت میتوانند کار 600 میگو را آن هم با دست به اتمام برسانند. اما این میگوهای بزرگ و آبدار از کجا میآیند؟ کیت به سراغ یک مزرعه پرورش میگو میرود که طبق گفتهها میگوی موردنیاز بعضی از سوپرمارکتهای بزرگ بریتانیا را تأمین میکند. او بعد از آنکه متوجه میشود این کار دور از دریا انجام میشود متعجب میشود. این پرورشگاه در حقیقت در بریتانیا و 32 کیلومتر دور از آب دریا قرار دارد و جیمز وات با یکی از اساتید زیستشناسی دریایی آشنا میشود و متوجه میشود که این پرورشگاهها در حقیقت ایستگاههایی هستند که میگو رو در سریعترین شکل ممکن رشد میدهند. بخش هوشمندانه قضیه در مراکز پرورش، یعنی محل تخمگذاری تجاری، رخ میدهد. کیت به یکی از این مکانهای سری تخمگذاری میرود و با بزرگترین راز صنعت جهانی پرورش میگو مواجه میشود. آیا او به صورت اتفاقی با تکنیک تکاندهندهای مواجه شده است که این صنعت را قادر میسازد که به صورت گسترده و سالانه میلیاردها میگو را تولید کند؟ در بریتانیا پاسخ زیستشناس دریایی ما به این پرسش مثبت است و به جیمز نشان میدهد که این تکنیک دقیقاً چطور کار میکند.قارچتولید کنندگان سوپ چطور در سوپ قارچ وحشی تنها به مقدار 0.9 درصد از قارچ وحشی استفاده میکنند و مشکلی هم پیش نمیآید؟ مجریان برنامه برای پاسخ به این پرسش در بریتانیا گشت و گذار میکنند. کیت به یکی از مزارع پرورش قارچ میرود؛ جایی که سوپرمارکتها را تأمین میکند. اما این مزرعه تنها قارچهای دکمهای سفید رنگ را پرورش میدهد. او متوجه میشود که پرورش قارچهای وحشی در مقیاس بزرگ کار بسیار سختی است، اما چرا اینطور است؟ مت تبات با یکی از کسانی که در جنگلهای ساسکس غربی به صورت حرفهای به جستجوی قارچهای وحشی میپردازد ملاقات میکند؛ کسی که به دنبال حلقه قارچهای وحشی میگردد. سپس او توضیح میدهد که قارچهای وحشی به درخت میزبان نیاز دارند، برای همین امکان پرورش آنها در مقیاس فروشگاهی نیست. مت سپس با تأمین کننده قارچهای وحشی آشنا میشود. در همینجا متوجه میشود که قارچهای وحشی طعم قویای دارند و به همین دلیل مقادیر زیادی از آن نیاز نیست. مارتین دیکی به تریدینگ استانداردز میرود تا ببیند تولیدکنندگان مواد غذایی چگونه میتوانند در قارچ وحشی خود کمتر از 1 درصد از این قارچها استفاده کنند و مشکلی هم پیش نیاید. سپس به او توضیح داده میشود که این محصولات از طریق گروههای مخصوص چشیدن و بر اساس سلیقه ما تولید میشوند. اما وقتی کمتر از 1 درصد از قارچهای وحشی در این محصولات استفاده شده است طبیعتاً نمیتوان اسم آن را سوپ قارچ وحشی گذاشت.
 
قسمت 4 – آبجو و زیتون : زیتون مت تبات کار خود را با سفر به آفریقای جنوبی آغاز میکند تا به یکی از بزرگترین باغهای زیتون در استان کیپ غربی سر بزند. در اینجا او متوجه میشود که بر روی درختان، هم زیتون سیاه و هم زیتون سبز وجود دارد و همانطور که واحد خدمات مشتریان گفته بود، زیتونهای سیاه رسیدهتر هستند. اما چیزی که نمیدانستند این بود که نه زیتون سبز و نه سیاه از روی درخت قابل خوردن نیستند و به شدت تلخ هستند. تمام زیتونها برای اینکه قابل خوردن شوند باید فرآوری شوند. روش فرآوری زیتون در این باغ سنتی در آفریقای جنوبی به شیوه قدیمی انجام میشود. به این صورت که زیتونها به مدت یکسال در آب نمک خوابانده میشوند. اما بعد از آن مت متوجه میشود که با این روش در انتهای عملیات فرآوری خبری از زیتونهای سیاه و براق نیست، با این حساب این زیتونها از کجا میآیند؟ کیت در اسپانیا به یکی از بزرگترین کارخانههای فرآوری زیتون در منطقهای روستایی واقع در جنوب غربی مادرید میرود. او در اینجا متوجه میشود که روشی سریعتر برای تولید انبوه زیتونهای خوراکی وجود دارد؛ کاری که با سدیم هیدروکسید که تمیزکننده فاضلاب نیز است انجام میشود و این زیتونها نرم میشوند. با این روش، از بین بردن تلخی زیتونها تنها 3 ماه زمان میبرد و در نتیجه این کارخانه میتواند سالانه میلیونها زیتون را تولید کند. کیت سپس متوجه نحوه تولید زیتونهای سیاه و براق میشود؛ زیتونهایی که ما در سالاد و پیتزای خود میریزیم. زیتونهای سبز در مخازن بزرگی گذاشته میشوند و به مدت 3 روز با آب و مادهای شیمیایی به نام گلوکونات آهن (II) هم زده میشود. این فرآیند باعث تسریع فرآیند طبیعی اکسیداسیون میشود و باعث سیاه شدن آنها میشود. این کار مثل این میماند که سرعت سیاهشدن موزی که در معرض هوای آزاد گذاشته شده است را افزایش دهیم. این فرآیند با استرلیزهسازی حرارتی به اتمام میرسد و در نهایت همان زیتون سیاهی را تحویل ما میدهد که سالانه میلیونها عدد از آن را مصرف میکنیم. آبجوآیا فقط آب، رازک، جو و گندم در آبجوی ما وجود دارد؟ حداقل این چیزی است که در فهرست مواد تشکیلدهنده وجود دارد. هیچ تولیدکننده بزرگ آبجویی به ما اجازه نمیدهد که از داخل کارخانهشان فیلمبرداری کنیم. برای همین مت تبات سرآشپز، به آبجوسازی کوچکی سر میزند و متوجه میشود که جلبک دریایی طی مراحل اولیه این فرآیند داخل آبجو ریخته میشود، اما دلیل آن چیست؟ او به ایرلند میرود جایی که با یکی از پرورش دهندههای جلبک دریایی آشنا میشود. همین فرد به او میگوید که جلبک به این فرآیند کمک میکند و باعث میشود که آبجو طی این فرآیند شفافتر شود. کیت برای کسب اطلاعات بیبشتر به شرکتی تخصصی در ناتینگهام میرود؛ شرکتی که این به اصطلاح عامل کمکی را برای صنعت آبجوسازی تولید میکند. او در اینجا متوجه میشود که جلبک فرآوری میشود و به شکل گلولههای کوچکی به نام کاراگینان درمیآید. این ماده پروتئینی است که باعث شفاف شدن آبجو میشود. او در حالی که در انبار این شرکت است متوجه کانتینری از سریشم ماهی میشود. سپس متوجه میشود که این ماده، کیسه شنای لهشده ماهی است که در مرحله نهایی تولید استفاده میشوند تا آبجو شفافیت نهایی خود را پیدا کند. او در حالی که مجذوب این اطلاعات شده است فروشنده ماهیای را میبیند که کارش جدا کردن کیسه شنا از ماهی است. این کیسه خیلی بزرگ است و ظاهر آن تا حد زیادی به خون آمیخته شده است. در بسیاری از آبجوها و لاگرها، کیسههای شنا و جلبک ها قبل از مرحله کنسرو سازی فیلتر میشوند اما در بعضی از ایل ها، کیسه های شنای پودر شده در بشکه آبجو رها میشوند و به مردم تحویل داده میشوند. پس طبیعتاً این مواد کمکی باید در مواد تشکیل دهنده نوشته شوند؟ ولی ظاهراً اینطور نیست چون این مواد در حقیقت باعث درست شدن آبجو نمیشوند و داخل لیوان ریخته نمیشوند چرا که بشکه آبجو، نوشیدنی را از بالا میریزد این در حالی است که کیسه های شنای ماهی ته نشین میشوند.
 

قسمت 5 – رول غذای دریایی و شراب بریتانیایی : رول غذای دریایی دقیقاً از چه نوع غذایی دریایی در رول غذای دریایی ما استفاده شده است؟ در لیست مواد تشکیل دهنده اسم سوریمی آمده است اما سوریمی دقیقاً چیست؟ کیت به تایلند و یکی از کارخانه های تولید این خوراکی در جنوب شرق آسیا میرود. روشهای تولید این کارخانه باورنکردنی است و از چند دستگاه کاملاً هوشمند استفاده شده است. اما جالبتر از این، بلوکهای منجمد بزرگ از ماهی است که به عنوان ماده اصلی استفاده میشوند. به کیت گفته میشود که این ماهیها، سوریمی هستند که به معنی پروتئین ماهی سفید است. مارتین در فرانسه به یکی از کارخانههای تولید سوریمی سر میزند؛ کارخانهای که در واقع یک کشتی شناور بر روی آب است. جیمز و متخصص مواد غذایی، ریچل ادواردز استوارت، رول غذای دریایی خودشان را درست میکنند و نشان میدهند که چگونه تولیدکنندگان سوریمی با هوشمندی تمام پروتئینهای مطلوب را از ماهی سفید جدا میکنند و برخی از پیشرفته ترین تسهیل کننده های این فرآیند جهت تولید آنها را آشکار میکنند که از جمله آنها میتوان به ترانس گلوتامیناز اشاره کرد؛ یک آنزیم اتصالی که به نام چسب گوشت نیز شناخته میشود و دومین ماده موردعلاقه سرآشپزها میباشد. شراب بریتانیایی ـه طرز گیجکنندهای در بریتانیا دو نوع شراب تولید میشود؛ یکی بریتانیایی و دیگری انگلیسی. اما فرق آنها در چیست؟ شراب بریتانیایی خیلی ارزانتر از انگلیسی است، اما دلیل آن چیست؟ از نظر واحد خدمات مشتریان شراب بریتانیایی از انگورهایی درست میشود که از تاکستانهای بریتانیا برداشت شدهاند. اما وقتی کیت به نورفک و هادرزفیلد یعنی دو شهر از مهمترین تولیدکنندگان شراب بریتانیایی میرود نمیتواند تاکستانی در آنجا پیدا کند. مت با یک استاد شرابشناسی آشنا میشود که به او میگوید شرابهای بریتانیایی از آب انگور غلیظ شد و صادرشده از اسپانیا درست میشوند و در همین جا تخمیر شده و داخل بطری ریخته میشوند و چیزی به نام تاکستان وجود ندارد. اما شراب انگلیسی باید از انگورهای کشت شده در کشور تولید شود. مت سپس به اسپانیا میرود و به سراغ یکی از بزرگترین مراکز غلیظ کننده آب انگور میرود که آب انگور موردنیاز تولید کنندگان شراب بریتانیایی را تأمین میکند. اما باید ببینیم نظر مجریان برنامه درباره شراب بریتانیاییای که این کارخانه برایش آب انگور غلیظ شده فراهم میکند چیست؟
 

قسمت 6 – آب پرتقال و سس مایونز کم چرب : آب پرتقال آب پرتقال تازه گرفته شده و نه شربت آن دقیقاً چقدر تازه است و چگونه درست میشود؟ کیت به باغ بزرگی از پرتقال در والنسیا میرود؛ در جایی که کارگران در حال برداشت این محصول هستند. او با یکی از کشاورزان آشنا میشود و پرتقالی را میچیند و به صورت تر و تازه با یک آبمیوه گیری دستی آب آن را میگیرد و متوجه میشود که مزه آن با چیزی که در سوپرمارکت میخرد خیلی فرق دارد. او سپس به یکی از بزرگترین کارخانه های تولید آب پرتقال در اروپا میرود؛ کارخانه ای پیشرفته که در سال 2009 ساخته شده است. او در این کارخانه متوجه میشود که کارخانههای مدرن تولید آب پرتقال، به طور هوشمندانهای پرتقال را به سه جزء اصلی آن تجزیه میکنند؛ آب میوه، روغن و اسانس و تفاله. این آب میوه پاستوریزه میشود و اکسیژن آن خارج میشود تا بتوان آن را در مخازن 40 لیتری به مدت 2 سال نگهداری کرد. عدم وجود اکسیژن به معنی عدم هوازدگی است. تفاله ها در اصل کیسه های کوچکی هستند که در هر پره از پرتقال وجود دارند. این تفاله ها در بشکهه ای 200 لیتری منجمد میشوند و به آبمیوه بافت و حس میدهند. روغن و اسانس، طعم اصلی آبمیوه را فراهم میکند که به نام روغن فرار از آن یاد میشود. سپس این سه جزء به شرکتهای بزرگ تولید آبمیوه و کارخانههایی که جنس سوپرمارکتها را فراهم میکنند فروخته میشوند. سپس، خریداران این اجزا بر اساس فرمول مشخص خود آنها را مخلوط میکنند تا مطمئن شوند که آبمیوه شان همواره طعم و بافت یکسانی دارد. به این صورت است که اکثر آبمیوه های تازه درست میشوند. تولیدکننده های آبمیوه این اجازه را ندارند که چیزی غیر از متعلقات پرتقال یا مواد شیمیایی و حتی آب بیشتری را به آن اضافه کنند. اما میتوانند گونه های مختلفی از پرتقال را با یکدیگر ترکیب کنند.مایونز کم چرب مایونز عملاً سراسر چربی است، چگونه میتوان آن را کم چرب کرد؟ مت و متخصص علوم غذایی، ریچل ادواردز استوارت، ابتدا در خانه، یک سس مایونز کم چرب را امتحان میکنند و با نتیجه فاج عهباری مواجه میشوند. مت سپس به یکی از کارخانه های تولید سس مایونز میرود و متوجه میشود که در این سس به جای چربی از یک دوغاب و چند نوع صمغ استفاده میکنند. جیمز برای آنکه بفهمد این دوغاب دقیقاً چیست به دانشگاه وارویک میرود تا با یک متخصص ملاقات کند. این متخصص فاش میکند که یکی از اجزای اصلی این سس، صمغ زانتان است. این صمغ از باکتریای ریشه میگیرد که خود از پاتوژنی کشت شده است که باعث سیاه شدن و خراب شدن کلم میشود. صمغ زانتان در بسیاری از مواد غذایی رایج است چرا که جایگزین خوبی برای چربی است. کیت با تأمین کننده ماده خاصی آشنا میشود تا درباره این ماده افزودنی اسرارآمیز اطلاعات بیشتری کسب کند.
 
قسمت 7 – طعم دهنده توت فرنگی و گوجه فرنگی : ساندویچ گوجه فرنگی دارچگونه میتوان داخل ساندویچ گوجه فرنگی گذاشت بدون آنکه نان آن خیس شود؟ کیت کار خود را با یکی از به روزترین کارخانههای تولید ساندویچ در بریتانیا آغاز میکند؛ کارخانهای که ساندویچ موردنیاز فروشگاهها، بیمارستانها، مجلس عوام و حتی کاخ باکینگهام را تامین میکند. طبیعتاً این مکانها از ساندویچهای خیس استقبال نمیکنند. این کارخانه کاملاً پیشرفته است و ساندویچها با استفاده از لیزر فراصوت برش میخورند تا برش تمیزی حاصل شود. علاوه بر این، پخش هوشمندانه مارگارین و لایهبندی مواد باعث میشود که رطوبت از ساندویچ نشت نکند. اما بخش اصلی کار این است که آنها از گوجههای استفاده میکنند که به صورت خاص برای جلوگیری از خیس شدن ساندویچ پرورش یافتهاند. گوجه فرنگیهای گوشتی، سفت بوده و تخم کمی دارند و در صورت فشردهشدن آب کمی از خود خارج میکنند، با این حال خوشمزه و خوشرنگ هستند. این کارخانه کار خود را از سال 2007 آغاز کرده است و اولین کارخانهای است که در بریتانیا از این گوجه استفاده کرده است. کیت به هلند میرود تا به اطلاعات بیشتری دست پیدا کند و با یکی از بزرگترین کشاورزان گوجه فرنگی در آنجا آشنا میشود. این افراد گوجههای گوشتی را بدون نیاز به خاک و صرفاً به صورت آبکشت در گلخانههای بسیار بزرگ کشت میکنند، به قدری بزرگ که برای گشت و گذار در آن به دوچرخه نیاز است. این افراد برای گردهافشانی گیاهان خود از زنبور عسل استفاده میکنند و برای خوردن آفتها از حشرات خاصی بهره میبرند. کل این کار بیشتر به داستانهای علمی تخیلی شباهت دارد و در مقیاس بسیار بزرگی انجام میشود اما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصل و نسب این گوجه، کیت باید به شرکتی برود که این گوجه خاص را توسعه داده است. او متوجه میشود که رشد این گوجه ترکیبی در آزمایشگاه و گلخانههای آنها 10 سال زمان میبرد و این کار از طریق به روزترین فناوری گردهافشانی گل به گل و دیانای گیاه انجام میشود. همچنین آنها به صورت مداوم کار خود را مطابق با علم روز پیشرفت میدهند. چه کسی فکر میکرد که برای حل چنین مشکل پیش پا افتادهای – خیس شدن نان ساندویچ – به این میزان کار نیاز باشد؟طعم دهنده توت فرنگیداخل خوراکیها با طعم توت فرنگی از چه مقدار توت فرنگی استفاده شده است؟ طعم توت فرنگی یکی از محبوبترین طعمهای موجود است که در ماست، شیرینیجات، نوشیدنیها و کیکها کاربرد دارد. مت تبات و متخصص علوم غذایی، ریچل ادواردز استوارت، سعی میکنند بر اساس مقدار متوسط توت فرنگی مصرفی در محصولات، یعنی 10 درصد، ماست توت فرنگی درست کنند. اما طعم این ماست افتضاح از آب درمیآید. مارتین دیکی به کارخانه بزرگ نستله راونتری سر میزند؛ کارخانهای که پاستیلهای میوهای تولید میکند. او از این کارخانه میپرسد که چگونه میتوانند پاستیلهای توت فرنگی خود را به این طعم برسانند؟ او متوجه میشود که پاسخ این پرسش در توت فرنگی 6 برابر غلیظشده و روغن توت فرنگی نهفته است. اما چون هر دوی آنها مقداری حاوی توت فرنگی هستند، کارخانه این اجازه را به خود میدهد تا تصویر توت فرنگی را بر روی بستههای خود بگذارد. کیت با یکی از متخصصان طعمشناسی ملاقات میکند و متوجه میشود که در توت فرنگی تا 200 ترکیب شیمیایی متفاوت وجود دارد و این میوه یکی از پیچیدهترین میوهها محسوب میشود. اما میتوان با 5 یا 6 ترکیب به طعم مناسبی از توت فرنگی دست پیدا کرد؛ از جمله توت فرنگیهایی که بوی سبزه تازه بریده شده، مزه کره و کمی هلو را میدهند. این متخصص این ترکیب را برای کیت درست میکند اما طعم آن بیش از حد زیاد است و تنها با 0.1 گرم – دو قطره از قطره چکان – میتوان 125 گرم ماست توت فرنگی را تولید کرد.
 
قسمت 8 – بستنی و طعم دهنده دودی : خوراکیها با طعم دودخوراکیها، طعم دودی خاص خود را از کجا میآورند؟ مت تبات به کارخانه سی چیل میرود؛ یکی از برترین تولیدکنندههای ماهی دودی که شرکت ساسی فیش جزئی از گروه آنهاست. مت وقتی دودکش سنتی آنها و ماهیروغنهای کوچک را میبیند که در حال دودی شدن هستند شگفتزده میشود. این تکنیک صدها سال است که استفاده میشود و به باور این شرکت استفاده از محصولات جانبی قیرمانند درون دودکش، بخشی از طعم خاص آنها است. اما این روش سنتی است، تولید کنندگان مواد غذایی چگونه میتوانند محصولاتی همچون سوسیس، پنیر، چیپس و سسها را دودی کنند؟ مت به سوئد و کارخانه “استن ساکرا شارکوتری و دلی” میرود؛ کارخانهای که یکی از معتبرترین و مستقلترین تولیدکنندههای غذای دودی محسوب میشود. آنها فاش میکنند که برای طعمدادن به سوسیسهای خود از دود مایع استفاده میکنند و در اتاقکهای بزرگی با اسپری، آنها را دودی میکنند. چگونه میتوان دود را مایع کرد؟ متخصص علوم غذایی، ریچل ادواردز استوارت، با درست کردن دود مایع خانگی این قضیه را به مارتین و جیمز نشان میدهد. دود طعمدار داخل آب پمپاژ میشود، و آب، آن را جذب میکند. این یک تکنیک فوقالعاده است ولی مزه آن آنقدرها خوب نیست. حالا چرا از دود مایع استفاده میشود؟ ارزانتر است، سریعتر است و این امکان را به صنایع غذایی میدهد تا به صورت موثرتر طعمها را دستکاری کنند. اینطور نیست که کل غذاها با این روش دودی شوند، سسهای با طعم دودی اغلب با افزودنیهایی طعمدار میشوند که با آنها مخلوط میشوند. اما دود مایع در طعمدهی به طیف گستردهای از خوراکیها از جمله گوشت، چیپس و پنیر کاربرد گستردهای دارد. بستنیداخل بستنی چه مقدار خامه استفاده شده است؟ پاسخ این پرسش میتواند شما را شگفتزده کند. مت به استایلز میرود؛ یکی از تولیدکنندههای سنتی بستنی در سامرست. در آنجا میبیند که آنها از مقادیر زیادی از شیر، خامه و فرآوردههای لبنی استفاده میکنند و تماماً تازه بوده و از گاوها دوشیده شدهاند. اما برندهای بزرگتر تولید بستنی چطور؟ با تماسی که با واحد خدمات مشتریان گرفته میشود مشخص میشود گاهی اوقات در این بستنیها از هیچ خامهای استفاده نمیشود. در حقیقت حتی به وجود محصولات لبنی هم لزوماً نیازی نیست. اینطور که مشخص میشود بستنی با بستنی لبنی کاملاً تفاوت دارد و تعاریف مجزایی دارند. بستنی لبنی درصدی از لبنیات را در خود جای داده است. طبق الزام آژانس استانداردهای غذایی، بستنیهای لبنی باید حداقل شامل 2.5 درصد پروتئین شیر و حداقل 5 درصد چربی لبنی باشند. مت به گارت فودز میرود؛ یکی از بزرگترین تأمینکنندههای این مواد در لیدز. در انبار بزرگ این کارخانه، او چربیهای مورد استفاده به عنوان جایگزینی برای محصولات لبنی را میبیند. با توجه به اینکه هیچ یک از شرکتهای بزرگ تولید بستنی اجازه ورود به ما نمیدهند، مت به دانشگاه ردینگ میرود تا دکتر الیستر گرندیسان از دانشکده دارو و مواد غذایی شیمیایی را ببیند. او متخصصی است که به عنوان بخشی از پژوهش خود چیزی شبیه به کارخانههای قدیمی تولید بستنی را در محوطه دانشگاه ساخته است. او با چربی سبزیجات برای مت بستنی درست میکند. در همین حین، مارتین و جیمز با دوچرخه قدیمی بستنی فروشی به ساحل برایتون میروند؛ دوچرخههایی که با بنرهایی با نوشته “روغن سبزیجات یخی” مزین شده است. نظر مردم درباره این بستنی چه خواهد بود؟ و وقتی متوجه شوند که در حقیقت بستنی خوردهاند و روغن سبزیجات یکی از مواد اصلی آن بوده چه واکنشی نشان خواهند داد؟
 
فصل 2 :
قسمت 1 – کپک ، سیب و کیوز : چرا پنیر کپک زده مخصوص داریم و همه ازش تغذیه میکنن و خوردنش ضرری نداره که هیچ حتی برای سلامتی خوبه ولی خوردن چیزهای دیگه کپک زده ضرر داره ؟
در ادامه به اوکراین میریم جایی که روزانه نیم میلیون مرغ قطعه و بسته بندی میشن و یک راز مهم درباره سوسیس های ارزان قیمت رو کشف میکنیم

چطور سوپرمارکت ها در وسط زمستان سیب های تازه تابستانی میفروشن ؟
 
قسمت 2 – کباب ، جین و صدف :
 
قسمت 3 – میگوی اسکامپی، نمک و بادام هندی

قسمت 4 – عصاره، پنیر و برشتوک

قسمت 5 – بدون کافئین، نان و آدامس

قسمت 6 – فلفل،خوک و قرمزدانه مکزیکی

قسمت 7 – تخم مرغ،بالزامیک و محصولات رسیده

قسمت 8 – ماهی ساردین، پاستا و اردک ها

قسمت 9 – کافئین، میگو و ژامبون

قسمت 10 – گوشت گاو، بستنی و کنسرو گریپ فروت
 
فصل 3 :

قسمت 1 – وانیل، برنج و پنیر

قسمت 2 – ماهی کاد، موز و ذرت بو داده

قسمت 3 : گوشت گوزن، شراب قرمز و شیر

قسمت 4 : خاویار، ویسکی و عسل

قسمت 5 : سس واسابی، مارچوبه و ماهی تازه

قسمت 6 : بیکن، پنیر موزارلا و حلزون

قسمت 7 : قارچ ها،شیرین بیان و جوانه لوبیا

قسمت 8 : شیرینی راک، پودینگ سیاه و هندوانه

قسمت 9 : نمک، مارماهی ژله ای و آب تونیک

قسمت 10 : پیازها، استیک و زیتون شکم پر
 
فصل 4 :

قسمت 1 : گوجه فرنگی، ژلاتین و پروبیوتیک ها

قسمت 2 : پنیر هالومی، نان خمیر ترش و دانه های سیب

قسمت 3 : انجیر، شکر پنهان و شترمرغ

قسمت 4 : روغن گل رُز، خوک صورتی و کیسه ی فر

قسمت 5 : دندان بچه،شراب قرمز و سیر

قسمت 6 : ماهی وایت بیت، خوراک دام و شکلات سگ

قسمت 7 : دانه ی کاج، آناتو و گیلاس های شکری

قسمت 8 : ماست یونانی، زعفران و لوبیا

قسمت 9 : اُمگا 3، ژامبون آیبریکو و شکلات سفید

قسمت 10 : روغن ترافل، حشرات و شیر

قسمت 11 : آب، کلزا و سلولز

قسمت 12 : روغن زیتون، سس تاباسکو و گراز

قسمت 13 : زیتون، ماهی تازه و لبنیات

قسمت 14 : پنیر موزارلا، گوشت گوزن و لوبیا

قسمت 15 : رژیم مخصوص
 
فصل 5 :

قسمت 1 : ام اس جی، فندق برزیلی و نوشیدنی گل آقطی

قسمت 2 : ویتامین دی، برگرهای واگیو و پنیر سوئیسی

قسمت 3 : تن ماهی، بستنی و نخود فرنگی یخ زده

قسمت 4 : قهوه فوری ، ودکا و پنیر ونزلیدیل

قسمت 5 : پسته، پرِسکو و حلیم

قسمت 6 : سبزیجات فوق العاده، شراب قوی و بیسکوییت

قسمت 7 : آناناس، شکلات های حباب دار و صدف ها

قسمت 8 : آلو بخارا، گوجه های گیلای و سبزیجات با آب دریا

قسمت 9 : غذاهای دریایی، سبزیجات و پاستیل ها

قسمت 10 : نمک، مرغ های آزاد و هاگیس

قسمت 11 : پنیر توفو، پرس های غذای امروزی و شیر

قسمت 12 : موز، جایگزین گوشت و چیپس های سبز

قسمت 13 : تفاوت شراب ها، کره ی بادام و پیا

قسمت 14 : خرما، گوشت ها ی فرآورده شده و سیب ها

قسمت 15 : مخمر، فلفل سیاه و چیپس های طعم دار

قسمت 16 :مارمالاد، ماهی و گوشت بز

قسمت 17 : عسل مانوکا، فلفل دلمه ای و تره فرنگی

قسمت 18 : ارگیل، کنگر فرنگی و ابسنث

قسمت 19 : دانه کاج، گوشت گاو ذرت‌خور و سلولز

قسمت 20: ماست یونانی، پنیر رد لستر و شتر مرغ

قسمت 21 : روغن گل‌سرخ، چغندر و خمیر ترش

قسمت 22 : زعفران، گلسه‌چری و ریزماهی

قسمت 23 : گلوتن، شراب قرمز و ژلاتین

قسمت 24 : انجیر، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و لوبیای قرمز

 
فصل 6 :

قسمت 1 – چای، رزماری و جلبک دریایی : جیمی به کنیا رفته است تا ببیند چه چیزی باعث می‌شود قیمت یک چای از دیگری بیشتر شود. جیمی بعد از بازدید یکی از بزرگ‌ترین مزارع کشت چای در این کشور، متوجه می‌شود چای گریدها و طعم‌های مختلفی دارد و هر نمونه می‌تواند تفاوت ظریفی با نمونه دیگر داشته باشد. پس چگونه است که تولیدکنندگان بزرگ چای کیسه‌ای می‌توانند چای را به گونه ای تولید کنند که همواره یک طعم داشته باشد؟ جیمی برای پاسخ به این سوال به حریم خصوصی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های چای در بریتانیا می‌رود، جایی که با مردی آشنا می‌شود که جوانه‌های چشایی زبانش به ازای یک میلیون پوند بیمه شده‌اند. از نظر کیت، رزماری ماده عجیبی می‌باشد که در صدها محصول مختلف مشاهده می‌شود، از کوکی‌های شکلاتی گرفته تا بستنی. اما در هیچ یک از این خوراکی‌ها کوچک‌ترین اثری از طعم رزماری پیدا نمی‌شود. چرا اینگونه است؟ کیت برای پاسخ به این سوال به اسلوونی و سپس به ایرلند شمالی می‌رود و متوجه می‌شود رزماری هیچ تاثیری روی طعم ندارد و در کل کاربرد دیگری دارد. همچنین مت به کورنوال رفته است و می‌خواهد به جلبک دریایی خوراکی بپردازد. یک خوراکی که اخیرا مصرف آن در بریتانیا رشد چشمگیری داشته است. آیا می‌توانیم جلبک‌های دریایی مانده را بخوریم؟ و در آزمایش چشم بسته میان اسپاگتی جلبک دریایی در برابر اسپاگتی معمولی کدام یک برنده می‌شود؟

 
قسمت 2 – اکالیپتوس، کلم ترش و گذاشتن مواد غذایی در یخچال : کیت به استرالیا رفته است تا به موضوع اکالیپتوس بپردازد، این خوراکی در آب‌نبات‌های ضدسرفه و آدامس‌ها مشاهده می‌شود. اما دقیقا اکالیپتوس چیست و از کجا می‌آید و چرا برای باز کردن مجاری هوایی تا این حد مناسب است؟ سفر کیت باعث می‌شود او با یکی از بانمک‌ترین حیوانات جهان یعنی کوآلا مواجه شود، حیوانی که از بدو تولد با اکالیپتوس بزرگ می‌شود. این گیاه در واقع بسیار سمی می‌باشد، اما یکی از کشاورزان محلی به کیت نشان می‌دهد که چه روشی باعث شده است مصرف این گیاه برای انسان بی‌خطر شود. جیمی درباره ترشی سوال دارد، اغلب ترشی‌جات حاوی سرکه می‌باشند اما کلم ترش هیچ سرکه‌ای ندارد. با وجود اینکه از عمد طوری تولید می‌شود که مزه سرکه داشته باشد، پس جریان چیست؟ جیمی برای پی بردن به اصل موضوع به کشور سردسیر لهستان، منزلگاه کلم ترش می‌رود و سپس به یک نیروگاه برق در فرانسه می‌رود و به کاربرد جالبی برای آب کلم ترش پی می‌برد. و مت می‌خواهد بالاخره تکلیف این سوال را مشخص کند، گذاشتن مواد غذایی در یخچال یا نگذاشتن؟ مساله این است. موضوعی که در خانواده تبات‌ها نیز داغ است. قهوه، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و حتی شراب قرمز، آیا باید آنها را داخل یخچال نگه داشت یا بیرون آن؟ هماهنگی اعضای خانواده در بخش‌های مختلف کشور بر روی جواب این سوال اثرگذار است.
 

قسمت 3 – بستنی جلاتو، عرق نیشکر و نعناع : محبوبیت بارهای جلاتو در بریتانیا در حال افزایش است، اما جلاتو دقیقا چیست؟ آیا جلاتو صرفا اسمی باکلاس برای بستنی است؟ کیت برای پاسخ به این سوال به ایتالیا می‌رود و با بازدید از یکی از قدیمی‌ترین جلاتو فروشی‌های شهر رم به تفاوت‌های مهمی دست پیدا می‌کند. کیت همچنین با فردی آشنا می‌شود که مانند سرآشپز هستون بلومنتال است اما در دنیای بستنی‌ها. کار این شخص تغییر طعم جلاتو در دنیای بستنی‌سازی می‌باشد. او دلیل جالب مشهور بودن طعم جلاتوی ایتالیایی را برای کیت توضیح می‌دهد. جیمی به موریس رفته است و سوال می‌کند تفاوت میان عرق نیشکر سفید و سیاه چیست؟ آیا مواد اولیه آنها متفاوت است؟ جیمی با سفر به یکی از کارخانه‌های بزرگ عرق‌گیری به جواب سوال خود می‌رسد. او بعد از برگشت به کشور خود متوجه می‌شود که واژه «تایید شده» که معمولا در کنار عرق نیشکر می‌آید در اصل از کجا آمده است. جواب این سوال، بسیار جالب است و جیمی را تا مرز انفجار پیش می‌برد. همچنین در این قسمت، مت درگیر یک راز نعنایی شده است. چرا بعد از خوردن نعنا، دهان سرد می‌شود؟ او برای پاسخ به این سوال به یکی از کارخانه‌های سنتی تولید آب‌نبات در بلکبرن می‌رود که پر از خوراکی‌های خوشمزه است و به طرز غیر منتظره ای با یک فلفل بسیار تند مواجه می‌شود.
 
قسمت 4 – نوشیدنی تکیلا، ماهی کپور و نارنگی : مت به شهر تکیلاها رفته است تا به نوشیدنی ملی مکزیک بپردازد. دقیقا عبارت «کرم در تکیلا» از کجا ریشه گرفته است؟ جستجوی مت برای پیدا کردن پاسخ، او را از مزارع یک گیاه آبی‌رنگ عجیب به یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های عرق‌گیری این کشور می‌کشاند. او سپس مورد انتقاد شدید یکی از محلی‌ها قرار می‌گیرد و متوجه می‌شود که سال‌های سال این نوشیدنی را اشتباه مصرف کرده است. جیمی به بررسی یک خوراکی عجیبی می‌پردازد. ماهی کپور، ماهی مورد علاقه لهستانی‌های مقیم بریتانیا محسوب می‌شود، اما وقتی جیمی سعی می‌کند ماهی کپور تازه‌ای را بچشد متوجه می‌شود که مزه لجن می‌دهد. پس لهستانی‌ها چگونه این ماهی لجنی را به یک خوراکی خوشمزه تبدیل می‌کنند؟ جیمی به لهستان می‌رود تا به این سوال پاسخ دهد. و کیت به اسپانیا رفته است تا به موضوع نارنگی بپردازد. نارنگی معمولی، ماندارین، انشیو و یافا، تفاوت میان این نارنگی‌ها چیست؟ و کدامیک بهترین طعم را دارد؟
 
قسمت 5 – ماهی مرکب، مولتی‌ویتامین، سرشیر خامه‌ای : جیمی در حال بررسی گزارش‌هایی است که نشان می‌دهند تغییر دمای آب دریا می‌تواند باعث جایگزین شدن ماهی مرکب و سیب‌زمینی سرخ‌کرده با ماهی و سیب‌زمینی سرخ کرده شود. او برای بررسی موضوع به تایلند می‌رود، جایی که مردمان آن علاقه زیادی به ماهی مرکب دارند. جیمی در تاریکی شب به ناوگان ماهیگیری ماهی‌های مرکب ملحق می‌شود تا منظره رنگارنگ ماهیگیری شبانه را نظاره کند، منظره‌ای که به قدری تماشایی است که می‌توان آن را از فضا مشاهده کرد. کیت به بررسی مولتی‌ویتامین‌ها می‌پردازد. میلیون‌ها نفر از ما به صورت روزانه مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنیم ولی دقیقا مولتی‌ویتامین‌ها از کجا می‌آیند و دقیقا چقدر به آنها نیاز داریم؟ سفر کیت او را به ناسا می‌کشاند و با فضانوردی آشنا می‌شود که اسرار تغذیه در فضا را برای او فاش می‌کند. همچنین در این قسمت، مت به کورنوال رفته است و می‌پرسد چه چیزی باعث می‌شود سرشیر خامه‌ای زرد رنگ شود. مت بعد از اینکه به یکی از کارخانه‌های بزرگ بریتانیا می‌رود به جواب سوال خود می‌رسد و سپس به اسرائیل می‌رود و به یک مزرعه جالب پرورش جلبک در دل صحرا می‌رسد.

 
قسمت 6 – چای ارل گری، پوست خوک و آب‌نبات ژله‌ای : جیمی می‌خواهد بداند چای ارل گری طعم خود را از کجا می‌آورد؟ مواد طعم‌دهنده آن به چیزی به نام ترنج اشاره دارند، اما ترنج دقیقا چه میوه‌ای می‌باشد؟ جیمی با سفر به جنوب ایتالیا به جواب سوالات خود می‌رسد. جیمی به بریتانیا برمی‌گردد و مردی را ملاقات می‌کند که با آخرین اختراعات خود سر و صدای زیادی در فضای مجازی ایجاد کرده است؛ چای فوری، بدون نیاز به کیسه. اما عملکرد این چای در برابر چای سنتی و کیسه‌ای خودمان چگونه است؟ پوست خوک یکی از خوراکی‌های کلاسیک بریتانیایی‌ها محسوب می‌شود، اما چرا این خوراکی از خوک‌های بریتانیایی درست نمی‌شود؟ مت که کنجکاو است به جواب این سوال دست پیدا کند به سفری جذاب رهسپار می‌شود که او را به یک کارخانه تولید پوست خوک در لانکاشر و سپس اتاق عملی در بیمارستان می‌کشاند، جایی که در عمل‌های ارتوپدی پیچیده از پوست خوک استفاده می‌شود. همچنین کیت به کالیفرنیا رفته است تا از بزرگ‌ترین تولیدکننده آب‌نبات‌های ژله‌ای در جهان بازدید به عمل آورد. این آب‌نبات‌ها حاوی ژلاتین نیستند، پس دقیقا کلمه «ژله» در اینجا چه کار می‌کند؟ کیت در جایی که می‌تواند رقیب رنگارنگ‌ترین کارخانه جهان باشد به اسرار این آب‌نبات‌های جالب پی می‌برد.
 

قسمت 7 – بیسکوییت میگو، نمک و سبزی : در بیسکوییت‌های میگو چه مقدار میگو وجود دارد و دقیقا چه چیزی باعث ترد شدن آنها می‌شود؟ جیمی برای جواب به این سوال به تایلند رفته است و به ماده‌ای اسرارآمیز و جالب پی می‌برد که باعث منحصربه‌فرد شدن این بیسکوییت می‌شود. مت به سراغ سبزی می‌رود. ما بیش از هر زمان دیگری سبزی‌های تازه که در گلدان کاشته شده‌اند می‌خریم. اما چرا تازه نگه داشتن آنها تا این حد دشوار است؟ مت به سراغ بزرگ‌ترین تولیدکننده سبزی‌های تازه در بریتانیا می‌رود و در آنجا با روشی پیشرفته و فوق‌العاده برای افزایش ماندگاری محصول آشنا می‌شود. او سپس به اسرائیل می‌رود و با یک گیاه ریحان مواجه می‌شود که نیمی از آن سبزی و نیم دیگر درخت است. همچنین کیت درباره نمک کم سوال دارد. طبق ادعای انواع مختلف محصولات، مقدار کلرید سدیم تا حد زیادی کاهش یافته است. اما اگر کلرید سدیم که همان نمک است و کاهش یافته است پس جایگزین آن چیست و آیا نمک سزاوار این حجم از بدگویی درباره سلامتی ما می‌باشد؟
 

قسمت 8 تمساح، روغن جگر ماهی و نان بیگل :

 
قسمت 9 – جایگزین شیر، ماهی تقلبی و کره : کیت به دنبال جایگزینی برای شیر به آمریکا رفته است. او کار خود را با بازدید از یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیر بادام در کالیفرنیا آغاز می‌کند. در آنجا به تعداد بادام مورد نیاز برای تهیه هر بطری از این شیر پی می‌برد. سپس با دانشمندی آشنا می‌شود که توانسته بُزهایی را به کمک مهندسی ژنتیک پرورش دهد که امید دارد زمانی شیر این بُز بتواند سالانه جان 500 هزار نفر را نجات دهد. جیمی به بررسی گزارش‌هایی درباره ماهی‌هایی می‌پردازد که آن چیزی که ما فکر می‌کنیم نیستند. او در سنگر جالب توجهی در آکسفوردشر به تیمی از ماموران می‌پیوندد که کارشان نظارت بر روی تک تک قایق‌ها در اقیانوس‌های جهان و شناسایی رفتارهای مشکوک است. سپس جیمی در خیابان‌های ادینبرو با یک کارآگاه همراه می‌شود و طی ماموریتی مخفیانه، ماهی‌هایی را می‌خرد و تست می‌کند تا از بابت اصل بودن آنها اطمینان حاصل کند. همچنین مت به موضوع کره روغنی می‌پردازد. دقیقا این کره چیست؟ کره گیاهی یا حیوانی؟ او طی ملاقات با فردی که کارش ساخت مجسمه با کره است و در این زمینه جوایزی را برنده شده است به جواب برخی از سوالات خود دست پیدا می‌کند.

 
قسمت 10 – ماهی سالمون، کانگورو و مارچوبه : جیمی به اسکاتلند رفته است تا به وضعیت اسرارآمیزی بپردازد که حیات مزارع پرورش ماهی‌های سالمون را به خطر می‌اندازد. آیا نظارت پیشرفته و راهکاری طبیعی و مبتکرانه می‌تواند ماهی‌های سالمون را نجات دهد و افزایش بی رویه قیمت آن را متوقف کند؟ کیت به استرالیا می‌رود تا به گوشت جالبی بپردازد که اخیرا وارد سوپرمارکت‌های بریتانیا شده است، اما چگونه می‌توان یک کانگورو را پرورش داد؟ درست است که کانگوروها نماد اصلی کشور استرالیا می‌باشند اما نسبت جمعیت آنها به جمعیت انسان‌ها 2 به 1 است. به همین دلیل اضافه کردن گوشت کانگورو به منوی غذایی برای کنترل جمعیت آنها معقول است. همچنین در این قسمت، مت به اسرار یک رقابت سالانه برای ورود مارچوبه فصل جدید به سوپرمارکت‌ها می‌پردازد.

 
قسمت 11 – آووکادو، چییس رنگی و آبجوی ترش : جیمی دوهرتی، کیت کوئیلتون و مت تبات سفرهای خود را به سراسر جهان ادامه می‌دهند تا اسرار عجیب‌تر، جذاب‌تر و جالب‌تری از مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنیم را برای ما توضیح دهند. کیت به موضوع چیپس‌های رنگی می‌پردازد. او به شیلی می‌رود تا ببیند این چیپس‌های رنگین‌کمانی رنگ خود را از کجا می‌آورند. و به چرایی برتر بودن سیب‌زمینی سفید نسبت به گزینه‌های جالب موجود پی می‌برد. جیمی به یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های می‌پردازد: آووکادو. اما تقاضای بیش از اندازه برای این میوه جالب باعث شده است خلافکاران به کشاورزان این محصول دست‌اندازی کنند. سفری به یکی از مزارع کشت آووکادو در اسپانیا عمق این مساله را مشخص می‌کند و از برخی از اسرار سس گواکاموله پرده برمی‌دارد. همچنین مت به بلژیک منزلگاه آبجوها رفته است تا درباره یکی از ترش‌ترین محصولات اطلاعات کسب کند: آبجوی ترش.
 

قسمت 12 – خرما، کره بادام و غذای هاگیس : جیمی به دنبال خرمای تازه به اسرائیل رفته است. اگر کشمش، انگور خشک‌شده است و آلو بخارا، آلوی خشک‌شده می‌باشد، پس خرما خشک‌شده چه میوه‌ای می‌باشد؟ جستجوی جیمی برای یافتن جواب، او را به یک کارخانه تصفیه آب می‌کشاند، کارخانه‌ای که فاضلاب تل‌آویو را مهار می‌کند و بیابان‌های لم‌یزرع را به کشتزارهایی حاصلخیز تبدیل می‌کند. کیت با هواپیما به کالیفرنیا می‌رود تا ببیند چرا کره بادام بسیار گران‌تر از کره‌های دیگر آجیل‌ها می‌باشد. او متوجه می‌شود ترکیب آب‌وهوای نامساعد و شرایط اقتصادی باعث شده است قیمت این آجیل سر به فلک بکشد. همچنین مت به اسکاتلند می‌رود تا به بررسی غذای هاگیس بپردازد. او درباره منشاء حقیقی این خوراکی به کشف جالبی می‌رسد. سپس ماموریت سخت انتقال خبری ناخوشایند به مهمانانی که انتظار شنیدن آن را ندارند بر دوش وی گذاشته می‌شود.
 

قسمت 13 – آلو بخارا، فلفل سیاه و پنیر سوییسی : در این قسمت جیمی به دنبال آن است که آیا آلو بخارا به منظم‌شدن قضای حاجت اعضای تیم برنامه کمک می‌کند یا خیر. جیمی بعد از سفر به جنوب فرانسه برای برداشت آلو بخارا، تصمیم می‌گیرد آزمایشی را متشکل از آلو، آلو بخارا و آب آلو بخارا ترتیب دهد و برای این کار به دانشگاه کینگز لندن رفته و در آنجا از او خواسته می‌شود تا دستور تهیه مدفوع مخصوص به خودش را درست کند. کیت به ویتنام، بزرگ‌ترین صادر کننده فلفل سیاه، رفته است. جایی که افزایش شدید تقاضا، باعث تحول‌ زندگی کشاورزان این کشور شده است. او متوجه تفاوت میان فلفل سیاه و فلفل سفید می‌شود، به اسرار کنترل کیفیت دانه فلفل پی می‌برد و با دردسرهای این کشاورزان آشنا می‌شود، دردسرهایی که برای محافظت از محصولات باارزش خود در برابر سارقان متحمل می‌شوند. همچنین مت به سوئیس می‌رود و به دلیل وجود سوراخ‌های این پنیر می‌پردازد. آیا مرکز تماس خدمات مشتریان درست می‌گوید که این سوراخ‌ها را خود فروشنده‌ها با دستگاه پانچ سوراخ کرده‌اند؟
 

قسمت 14 – آناناس، ویتامین دی و گل آقطی : در این قسمت کیت به کشور غنا در قاره آفریقا می‌رود تا نگاه دقیق‌تری به آناناس داشته باشد و در این مسیر متوجه می‌شود این میوه حاوی آنزیم‌هایی می‌باشد که به سلول‌های مُرده دهان حمله کرده و آنها را از بین می‌برد. کیت متوجه می‌شود دانشمندان اخیرا کاربرد جدیدی را برای این آنزیم یافته اند؛ درمان سوختگی. در بریتانیا کیت با یکی از سربازان سابق آشنا می‌شود که جراحات عمیقی را متحمل شده است و اکنون با کمک عصاره آناناس در بیمارستان کوئین ویکتوریا در ساسکس غربی در حال درمان است. جیمی به اثر مخرب کمبود ویتامین دی در بدن می‌پردازد. او با پسربچه شجاعی آشنا می‌شود که از نرمی استخوان رنج می‌برد و به منشاء جالب ویتامین دی تقویت‌شده پی می‌برد که به مواد غذایی افزوده می‌شود. همچنین مت به لینکن‌شر رفته است تا ببیند چگونه یکی از کسب‌وکارهای بریتانیایی بدون استخدام حتی یک گل‌چین، 1.5 میلیون بطری نوشیدنی آقطی تولید می‌کند.

 
قسمت 15 – فلفل دلمه‌ای، فندق برزیلی و گوشت بُز : جیمی بر فراز آسمان اسرائیل به پرواز درمی‌آید و برای محافظت از فلفل دلمه‌ای در برابر جدی‌ترین دشمنش، یعنی مگس سرکه مدیترانه‌ای در ظاهر بی‌آزار، وارد عمل می‌شود. اما این جنگ بیولوژیکی با بقیه جنگ‌ها متفاوت است و جیمی بعد از اینکه می‌فهمد چیزی که در آسمان پخش کرده‌اند حشره‌کش نیست متعجب می‌شود. کیت به سراغ فندق برزیلی می‌رود و خود را در اعماق جنگل‌های بارانی آمازون می‌یابد و به شایعه پرتوزا بودن فندق برزیلی می‌پردازد. همچنین مت با مردی آشنا می‌شود که سعی دارد اقبال مردم بریتانیا به گوشت بُز را بیشتر کند. تولیدکنندگان شیر بُز تنها از بُزهای ماده استفاده می‌کنند، که این یعنی صنعت لبنیات در حال حاضر از بُزهای نر استفاده نمی‌کند. همین باعث می‌شود هزاران عدد بُز در سال خیلی سریع به پایان عمر خود برسند. ولی اگر بتوانیم ذائقه‌مان را تغییر دهیم، این رویه می‌تواند تغییر کند. برای همین مت به خیابان‌ها می‌رود تا در این باره نظر مردم را جویا شود.

 
قسمت 16 – ام‌اس‌جی، پسته، پیاز : در این قسمت جیمی به تایلند می‌رود تا ببیند آیا ام‌اس‌جی به همان اندازه که تیترهای روزنامه ادعا می‌کنند مضر است یا خیر؟ او به یک کارخانه بزرگ می‌رود که 25 درصد از ام‌اس‌جی جهان را تولید می‌کند و از منشاء جالب آن پرده برمی‌دارد. کیت به کالیفرنیای آفتابی رفته است تا ببیند چرا داخل بسته‌بندی پسته‌ها، تا این حد پسته دهان‌بسته وجود دارد؟ او بعد از اینکه متوجه می‌شود برداشت این محصول قبل از خراب‌شدن و کرم‌زدن باید خیلی سریع انجام شود متعجب می‌شود. اما با وجود کنترل کیفیت دقیق، بعضی از کرم‌ها همچنان به داخل بسته‌بندی‌های ما راه پیدا می‌کنند. همچنین مت از یک کشاورز مبتکر و تیمی از رزمی‌کاران کمک می‌گیرد تا به این سوال قدیمی بپردازد که چرا خرد کردن پیاز باعث می‌شود اشک‌مان دربیاید؟

 
قسمت 17 – نمک، روغن نارگیل و چیپس‌های طعم‌دار :آیا می‌توان برای سیب‌زمینی سرخ‌کرده از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کرد؟ جیمی برای جواب به این سوال به سیسیل می‌رود. وی بعد از اینکه متوجه می‌شود مقصد نهایی نه دریا بلکه کوهستان است متعجب می‌شود. او به اعماق زیر زمین و به یکی از معادن سنگ نمک فوق‌العاده می‌رود، جایی که متوجه می‌شود شبکه‌ای عظیم از تونل‌ها به یک کارخانه فرآوری نمک زیرزمینی ختم می‌شود. کیت به ویتنام رفته است تا نگاه دقیق‌تری به روغن نارگیل داشته باشد. اخیرا این روغن در آشپزخانه خانواده‌هایی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند به جایگاه بالایی دست پیدا کرده است. ولی آیا واقعا این روغن از بقیه روغن‌ها سالم‌تر است؟ سفر کیت او را به دلتای رود مکونگ می‌کشاند، جایی که متوجه می‌شود این روغن باارزش چگونه استخراج می‌شود. سپس به سواحل انگلیس رفته و در آنجا به سراغ یک ون فروشنده سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌رود تا برای همیشه مشخص شود که چه روغنی سالم‌ترین روغن است. همچنین مت به این موضوع می‌پردازد که کارخانه‌ها چگونه چیپس‌های ما را طعم‌دار می‌کنند. آیا تولیدکننده‌ها از پنیر، پیاز، سرکه و نمک واقعی استفاده می‌کنند یا اینکه اینها طعم‌دهنده‌هایی مصنوعی هستند که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند؟ با یک ملاقات کوتاه با یکی از بهترین تولیدکننده‌های چیپس بریتانیا، میتوان به پاسخ این سوال رسید.

 

قسمت 18 – لوبیای سبز، نان کورنیش و گوش‌ماهی

 

تماشای بخشی از قسمت ها (کلیک کنید)
فصل 2 :
 
فصل 3 :
 
فصل 4 :

 
فصل 5 :

 
فصل 6 :

 
فصل 7 :

 
دریافت لینک دانلود (فصل 1)
 
راوی دوبله (مابقی زیرنویس فارسی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 2)
 
راوی دوبله (مابقی زیرنویس فارسی)
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 3)
 
راوی دوبله (مابقی زیرنویس فارسی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 4)
 
راوی دوبله (مابقی زیرنویس فارسی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 5)
 
راوی دوبله (مابقی زیرنویس فارسی)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 6)
 
کامل دوبله فارسی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 7)
 
کامل دوبله فارسی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 8)
 
کامل دوبله فارسی
 
 
دریافت لینک دانلود (فصل 9)
 
کامل دوبله فارسی

 

 
 


  • 6 ماه قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *