آیا میدانستید با دوبله فارسی – چمن‌زن، معاملات بازرگانی شیکاگو و صافی آب

ا

aya

 

توضیحات : تا به حال به این فکر کرده‌اید که خمیردندان چطور راه‌راه است و یا لنز‌های طبی چطور ساخته می‌شوند؟ چگونه اجناس و کالا‌ها‌ی مختلف از کشوری به کشور دیگر و از آنجا به سوپر‌مارکت‌ها وارد می‌شوند؟ لاستیک‌ها‌ی ماشین از چه ساخته شده‌اند و چرا شیشه‌های تلویزیون‌های پلازما مسطح هستند؟ خوردن، نوشیدن، رانندگی‌، پرواز.
این‌ها فعالیت هایئ هستند که هر روز در اطراف اتفاق می‌افتند و معمولا به آنها توجهی‌ نمی‌کنیم. اما شما تا کنون به این فکر کرده‌اید که چای کیسه‌ای شما چگونه درست و پر می‌شود؟ چگونه فرودگاه‌ها از پس صدها‌هزارتن باری که روزانه به آنها وارد می‌شوند بر‌می‌آیند؟ و بالاخره چگونه کیسه هوای ماشین با چنین سرعتی‌ باز می‌شود؟ هرروزه ما بدون اینکه توجه چندانی بکنیم با تکنولوژی سرو کار داریم. در حمام، در ماشین و حتی در زمین گلف.
در این برنامه نگاهی‌ داریم به این که چگونه این کارها انجام می‌شوند و تمرکزی داریم بر روی برخی‌ از نمونه‌های شگفت‌انگیز.

 

نام مستند : آیا میدانستید (How Do They Do It?)
نام این قسمت : چمن‌زن، معاملات بازرگانی شیکاگو و صافی آب

زبان : دوبله فارسی
زمان : 22 دقیقه
کیفیت : HD 1080p (فوق العاده)
حجم : 268 مگابایت
فرمت : MKV

 

خلاصه داستان این قسمت
 

چمن‌زن‌هایی که علاوه بر بریدن چمن، می‌توانند رکوردهای سرعت دنیا را بشکنند، چگونه تولید می‌شوند؟

قیمت گندم چگونه تعیین می‌شود؟

و چگونه از پوسته‌های خالی نارگیل، آب شیرین پاکیزه بدست می‌آورند؟

شرکت کونتکس در آکسفوردشایر، بیش از سه دهه است که به تولید چمن‌زن مشغول است. این شرکت هر ساله حدود ۱۰ هزار چمن‌زن تولید می‌کند تا چمن‌کاری‌ها و محوطه‌های بازی انگلستان زیبا و مرتب باقی بمانند. اما آخرین چمن‌زن تولیدی این شرکت برای مأموریتی بزرگتر از چمن‌زنی ساخته شده است. طراحی کم‌ارتفاع و کم‌عرض چمن‌زن رانینگ‌بلید، می‌تواند سرنخی برای فهم هدف از ساخت این چمن‌زن ویژه باشد. این چمن‌زن برای سرعت ساخته شده و هدف از ساختش این بوده که رکورد فعلی سرعت چمن‌زن‌های دنیا که ۱۲۸ کیلومتر در ساعت است را بشکند. دان ویلز، نوه‌ی ستاره‌ی اتومبیلرانی دهه‌ی ۲۰ میلادی، سر مالکوم کمپ‌بل، در گذشته چندین بار رکورد سرعت چمن‌زنهای دنیا را شکسته و قصد دارد سوار بر رانینگ‌بلید، تاریخساز شود. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟

هر آمریکایی هر ساله به طور میانگین به اندازه‌ی وزن خود، گندم مصرف می‌کند. گندم حدود یک پنجم از کل غذای مصرفی ما را تشکیل می‌دهد. هر ساله در سراسر دنیا ۶۵۰ میلیون تن گندم برداشت می‌شود. هر تن گندم به قیمت چند صد دلار فروخته می‌شود و بنابراین، ارزش کل گندم تولیدی دنیا در هر سال، به ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. یعنی دو برابر ارزش طلای تولید شده‌ی سالانه در دنیا. اما قیمت این حجم عظیم از گندم چگونه تعیین می‌شود؟

آب برای زندگی بر روی زمین حیاتی بوده و آب خالص و پاکیزه برای سلامت انسان مفید است. اما راز آب خالص و پاکیزه بر روی درخت می‌روید، درخت نارگیل. نارگیل را می‌توان خورد، می‌توان با آن آشپزی کرد و می‌توان آبش را نوشید. در زبان مالایی به نارگیل، درخت هزار کاربرد می‌گویند. بعد از خوردن نارگیل، پوسته‌ی آن را می‌توان به ذغالی سرشار از کربن تبدیل کرد. اما از زغال نمی‌توان به عنوان فیلتر آب استفاده کرد. یک مرحله‌ی ضروری در این فرایند، تبدیل زغال به کربن فعال است. به این ترتیب، در داخل زغال میلیونها سوراخ میکروسکوپی بوجود آمده و سطح داخلی هر کیلوگرم زغال را به یک میلیون متر مربع افزایش می‌دهد. این سوراخ‌ها می‌توانند مولکول‌ها و ناخالصی‌های ناخواسته را فیلتر کنند. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟

 

تماشای بخشی از این قسمت (کلیک کنید)
 
بخشی از این مستند رو در آپارات مشاهده کنید
 
http://www.aparat.com/v/YUV8s
 
http://www.namasha.com/v/WIleIfhf
 

خرید لینک دانلود (کلیک کنید)
 
 
 
 


  • 54 سال قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *