خلاصه قسمت های انسان، زمان، ماشین

بانی‌ و کلاید :
انسان:

کلاید بارو یکی از هفت فرزندیست که در یک خانواده بی‌نهایت فقیر تگزاسی بدنیا می‌آید. اولین اتومبیل را در ۱۶ سالگی سرقت می‌کند و مهارت‌های رانندگی چشم‌گیرش به او برتری نسبی بر خودروهای پلیس، در تمام دوران حرفه تبهکاری‌اش می‌بخشد. کلاید در ۲۰ سالگی و درست قبل از رفتن به زندان به جُرم سرقت، با بانی آشنا می‌شود. بانی مخفیانه اسلحه‌ای را به زندان می‌برد تا کلاید با آن فرار کند و مُرتکب نخستین جُرمش می‌شود. کلاید دستگیر می‌شود و سر از زندان ایستهام – جایی که در آن مورد آزار جنسی قرار می‌گیرد در می‌آورد. او همانجا مُرتکب نخستین قتلش می‌شود و از اتهام مبری می‌شود. او مغز یک زندانی را که به او تجاوز کرده بود متلاشی می‌کند. تجربه زندان کلاید استارت شروع یک دوره قانون شکنی خونبار و انتقام جویانه را می‌زند.

زمان:

کلاید با استفاده ار “بار” دست به دزدی می‌زند و به زندان ایالتی که مدتی در آن زندانی بود حمله می‌کند. این حمله بسیار مورد توجه عموم قرار می‌گیرد و پای یکی از سرشناس‌ترین شکارچیان انسان در کشور، کماندوی سابق تگزاسی را به میان می‌کشد. او به تعقیب این تبهکاران بدنام پرداخته و دامی را برای بانی و کلاید مُهیا می‌کند. جالب آنکه، هامر و گروه مجریان قانون­اش که انتظار دو گانگستر را در یک جاده روستایی متروکه می‌کشند نیز اسلحه خودکار برونینگ در اختیار دارند. بانی و کلاید درون خودروی فورد وی- هشتشان و با سه سلاح باری که در صندلی عقب است هیچ شانسی در آن روز شوم سال ۱۹۳۴ ندارند. آنها به طرز فجیعی و با گلوله ضد زره کالیبر ۰۶-۳۰ که از اسلحه‌های خودکار برونینگ شلیک می‌شوند، با مرگ مواجه می‌شوند. در همان ۳ ثانیه نخست بالغ بر ۱۲۰ گلوله به خودرو وارد و از آن خارج می‌شود. ۲۵ گلوله به کلاید و ۲۸ گلوله به بانی اصابت می‌کند. این ترکیب سرنوشت­ساز انسان، زمان و ماشین است.

ماشین:

اسلحه خودکار برونینگ بخاطر استفاده از گاز حاصله از شلیک برای مسلح کردن مجدد جان لوله، انقلابی بشمار می‌رود. این اسلحه ظرف ۲.۵ ثانیه ۲۰ گلوله کالیبر ۴۵ و مجموعاً ۵۵۰ گلوله را در دقیقه شلیک می‌کند. تهیه کننده هانتر الیس با شلیک به بلوک‌های سیمانی تکنولوژی و قدرت آتش بار را به ما نشان می‌دهد. این سلاح‌ها ابتدا توسط ارتش آمریکا در جنگ جهانی اول، دوم و نبرد کره و حتی در سالهای نخست جنگ ویتنام نیز بکار گرفته شدند. کلاید بارو و دار و دسته‌ اش در پی دستیابی به سلاح‌هایی هستند که برای ارتش طراحی شده بود. گروه تبهکاران نقشه دزدی از یک اسلحه خانه در اوکلاهوما را طرح ریزی و اجرا می‌کند و حاصلش برایشان یک کامیون بار اسلحه منجمله تعدادی “بار” است. کلاید خشابی را برای “بار” طراحی می‌کند که گنجایش ۵۷ گلوله را دارد.

 
 

بحران موشکی کوبا : اکتبر ۱۹۶۲ – به مدت سیزده روز نمایشی ناامیدکننده دنیا را در آستانه جنگ هسته‌ای قرار می‌دهد. مردی امیدوار است تا این قمار سنگین را خاتمه دهد اما پرزیدنت جان اف کندی جایی برای اشتباه ندارد. تنها یک ماشین می‌تواند این امکان را فراهم کند ٬ کروسیدر آراف- ۸ ٬ که قادر است عکاسی شناسایی از ارتفاع پایین انجام دهد. عملیاتی که برای اثبات فعالیت شوروی در کوبای کاسترو لازم است. شکست قابل تصور نیست.

انسان‌ :

جان اف کندی متولد بیست و نهم ماه می ۱۹۱۷ در بروکلین ماساچوست. او دومین پسر جوزف و رز کندی و مصمم است تا به قدرت برسد. پدر او نقشه‌های بلندپروازانه‌ای برای فرزندانش دارد. جی‌اف‌کی سفرش به سوی کاخ سفید را آغاز می‌کند. میلیون‌ها لغت ٬ هزاران مقاله و چندین و چند جلد کتاب درباره او نوشته‌ شده‌اند. جان فیتزجرالد کندی از اولین لحظات رسیدنش به مقام ریاست جمهوری به میانه امتحان سخت جنگ سرد پرتاب می‌شود و مشخص می‌شود در جریان این بحران باورنکردنی انتخاب درستی برای حضور در این جایگاه بوده است.

زمان:

در بهار ۱۹۶۲ نیکیتا خروشچف نقشه متهورانه‌ای طراحی می‌کند. او مخفیانه موشک‌های هسته‌ای تهاجمی در کوبا مستقر می‌کند. سازمان اطلاعاتی آمریکا از این موضوع آگاه شده و پروازهای جاسوسی یو- ۲ پرده از آن برمی‌دارند اما هنوز جزئیات کافی برای ارائه مدارک متقاعدکننده به سازمان ملل در دست نیست. بیست و سوم اکتبر ۱۹۶۲ : شش هواپیمای جت کروسیدر آراف- ۸ نیروی دریایی با ارتفاع پایین از تنگه‌های فلوریدا عبور کرده و به کوبا می‌روند. مهارت و شانس بسیار زیادی لازم است تا در قلمروی دشمن پرواز کرده و عکس‌های مهم مورد نیاز پرزیدنت را تهیه نمود. جی‌اف‌کی به خوبی از خطرات آگاه است اما به منظور تحت فشار قرار دادن شوروی برای برگرداندن سلاح‌های هسته‌ای که در نزدیکی آمریکا کار گذاشته‌اند به طور اضطراری به آنها نیاز دارد.

در جریان این ماموریت ٬ آراف- ۸ ها زیر آتش مداوم توپخانه زمینی دشمن قرار دارند. اما خلبان‌ها موفق می‌شوند و کندی می‌تواند از مدارک آنها استفاده کرده و ما را از جنگ دور سازد بعد از بحران موشکی کوبا٬ کروسیدرها به انجام ماموریت‌های شناسایی ادامه دادند اما این بار بر فراز آسیای جنوب شرقی. در جریان جنگ ویتنام و دهه ۶۰ این هواپیماها به عنوان جنگنده‌های هوا به هوای قابل اطمینانی خدمات دادند و بالاخره در سال ۱۹۷۶ از خدمات نظامی بازنشسته شدند.

ماشین:

کروسیدر اف-۸ در سال ۱۹۵۲ به عنوان اولین جنگنده جت مافوق­صوت ناوی طراحی شد. کروسیدر اولین هواپیمایی است که توانایی تغییر در حالت بال خود را دارد. این امکان باعث می‌شود سرعت پروازی هواپیما افزایش یافته و سرعت فرودش کاهش پیدا کند. باک بنزین ۵۶۰۰ لیتری اف-۸ زمان پرواز سه ساعتی را برایش ممکن می‌سازد و در سال ۱۹۵۶ این هواپیمای جت رکورد سرعت آمریکا را با سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت می‌شکند. روی مدل شناسایی این هواپیما یعنی آراف-۸ پنج دوربین کار گذاشته شده که هر کدام از آنها در هر ماموریت بالغ بر ۳۰ متر فیلم ضبط می‌کنند. این دوربین‌ها که توسط خلبان‌ها فعال می‌شوند حتی در سرعت‌های بالا هم عکس‌هایی با جزئیات بسیار زیاد می‌گیرند- که این ویژگی در پرواز با ارتفاع پایین بر فراز کوبا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *