آیا میدانستید با دوبله فارسی – پاک سازی مین,شراب سیب , استرایمر

ا

aya

 

توضیحات : تا به حال به این فکر کرده‌اید که خمیردندان چطور راه‌راه است و یا لنز‌های طبی چطور ساخته می‌شوند؟ چگونه اجناس و کالا‌ها‌ی مختلف از کشوری به کشور دیگر و از آنجا به سوپر‌مارکت‌ها وارد می‌شوند؟ لاستیک‌ها‌ی ماشین از چه ساخته شده‌اند و چرا شیشه‌های تلویزیون‌های پلازما مسطح هستند؟ خوردن، نوشیدن، رانندگی‌، پرواز.
این‌ها فعالیت هایئ هستند که هر روز در اطراف اتفاق می‌افتند و معمولا به آنها توجهی‌ نمی‌کنیم. اما شما تا کنون به این فکر کرده‌اید که چای کیسه‌ای شما چگونه درست و پر می‌شود؟ چگونه فرودگاه‌ها از پس صدها‌هزارتن باری که روزانه به آنها وارد می‌شوند بر‌می‌آیند؟ و بالاخره چگونه کیسه هوای ماشین با چنین سرعتی‌ باز می‌شود؟ هرروزه ما بدون اینکه توجه چندانی بکنیم با تکنولوژی سرو کار داریم. در حمام، در ماشین و حتی در زمین گلف.
در این برنامه نگاهی‌ داریم به این که چگونه این کارها انجام می‌شوند و تمرکزی داریم بر روی برخی‌ از نمونه‌های شگفت‌انگیز.

 

نام مستند : آیا میدانستید

نام این قسمت : پاک سازی مین,شراب سیب , استرایمر

زبان : دوبله فارسی

زمان : حدود 30 دقیقه

حجم : 100 مگابایت

کیفیت : 576p (عالی)

فرمت : MKV

 

خلاصه داستان این قسمت
 

پاک سازی مین

در سکللینگن، در سواحل غرب دانمارک، جنگ جهانی‌ دوم کاملا تمام نشده است. پشت نرده‌ها و علائم هشدار دهنده تپه‌های شنی و باتلاق‌ها هنوز هم مینهای زمینی‌ زنده وجود داره. هزاران کیلوگرم مواد منفجره در زیر خاک نهفته است. آخرین نشانه‌های میدانهای گسترده مین از جنگ جهانی‌ دوم در امتداد ساحل دانمارک‌ به جا مانده. در سال ۱۹۴۵ هزاران نفر از اسرای جنگی آلمانی‌ برای پاک سازی این میادین مین فرستاده شدند. تعداد زیادی جان خود را از دست دادند. و در سکللینگن جزر و مد این هدف رو غیر ممکن میکنه. ۶۵ سال گذشت و شرکت دانمارکی دمسک فن آوری جدیدی را توسعه می‌دهد، مانند نفوذ در زمین با کمک رادار و جی‌پی‌اس، انقلابی‌ در یافتن. اما همیشه کار خطرناکی است. هنوز هم معادل مین‌های زنده با مقدار کافی‌ مواد منفجره برای از بین بردن یک مخزن سی‌ تونی در اینجا زیر خاک نهفته است. و روبات ها و وسایل نقلیه سنگین نمیتونند در باتلاق‌های پشت تپه‌ها کار کنند. تنها راه خنثی کردن آن مین‌ها با پای پیاده به آنجا رفتنه.
 

شراب سیب

باغ سیب از هرفردشایر در غرب انگلستان بخشی از چشم انداز‌های سنتی‌ است که در صد سال گذشته کمی‌ تغییر کرده است. در اینجا هنوز سیب‌هایی‌ را پرورش می‌دهند با نام‌هایی‌ مانند پوزه قهوه‌ای، کمر بند شل و هری کارشناس نیوجرسی. سیبهای سفت و تلخ برنده مسابقه زیبائی در قفسه‌های سوپر مارکت نیستند، اما این موضوع پرورش دهندگان میوه هرفردشایر را نگران نمی‌کنه، چون از این سیبها هدفشون درست کردن شراب سیب هست، و بیشتر آنها از سیبهای هرفردشایر و توسط شرکت‌های محلی مثل وستونز از مارکل ساخته می‌شه. شراب سیب آنها از سیب‌های خرد شده از ۲۰۰ مزرعه گرفته شده، آب اون تخمیر و بهش مخمر اضافه میکنند، و بعد اون رو داخل خمره‌های بلوطی ۲۰۰ ساله میریزند و میگذارند بماند تا جا بیافتد.
 

استریممر

خورنده علفهای هرز، سرنگون کننده علفهای هرز، مرتب کننده یا استرایمر، هر چیزی که اسمشو بزارید، یک ماشین کوچیکه که میتونه بره جاهایی که تیغ‌های قوی چمن زن دستش به اون جاها نمیرسه، پاکسازی علفهای هرز اطراف درختها و بوته‌ها در امتداد نرده‌ها و چاله‌ها ، و با این حال این دستگاه کوچک قطع کردنش به نوار نایلونی با عرض چند میلیمتری وابسته است. راز قطع کردن استرایمر در سرعت چرخش آن نایلون هست. سرعت اون در حدود ۸۰۰۰ دور در دقیقه است و نوک نوار نایلونی چندین کیلو متر در ثانیه حرکت میکنه، و نایلون قابل انعطاف رو به خورنده علف هرز سفت و سخت تبدیل میکنه. در مرکز نشویل، تسهیلات ارکسنسس روزانه هزارها استرایمر تولید میکنه، و هر مدل قبل از آنکه مجاز به ترک کارخانه باشه باید به تصویب گروهی از آزمایش‌هایی‌ دقیق برسه .

 

 

خرید لینک دانلود (کلیک کنید)
 
 
 
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *