آیا میدانستید با دوبله فارسی – کبریت و روکش‌کاری با کروم

ا

aya

 

توضیحات : تا به حال به این فکر کرده‌اید که خمیردندان چطور راه‌راه است و یا لنز‌های طبی چطور ساخته می‌شوند؟ چگونه اجناس و کالا‌ها‌ی مختلف از کشوری به کشور دیگر و از آنجا به سوپر‌مارکت‌ها وارد می‌شوند؟ لاستیک‌ها‌ی ماشین از چه ساخته شده‌اند و چرا شیشه‌های تلویزیون‌های پلازما مسطح هستند؟ خوردن، نوشیدن، رانندگی‌، پرواز.
این‌ها فعالیت هایئ هستند که هر روز در اطراف اتفاق می‌افتند و معمولا به آنها توجهی‌ نمی‌کنیم. اما شما تا کنون به این فکر کرده‌اید که چای کیسه‌ای شما چگونه درست و پر می‌شود؟ چگونه فرودگاه‌ها از پس صدها‌هزارتن باری که روزانه به آنها وارد می‌شوند بر‌می‌آیند؟ و بالاخره چگونه کیسه هوای ماشین با چنین سرعتی‌ باز می‌شود؟ هرروزه ما بدون اینکه توجه چندانی بکنیم با تکنولوژی سرو کار داریم. در حمام، در ماشین و حتی در زمین گلف.
در این برنامه نگاهی‌ داریم به این که چگونه این کارها انجام می‌شوند و تمرکزی داریم بر روی برخی‌ از نمونه‌های شگفت‌انگیز.

 
نام مستند : آیا میدانستید (How Do They Do It?)
نام این قسمت : کبریت و روکش‌کاری با کروم

زبان : دوبله فارسی
زمان : 22 دقیقه
کیفیت : HD 1080p (فوق العاده)
حجم : 268 مگابایت
فرمت : MKV

 

خلاصه داستان این قسمت
 

در معتبرترین کارخانه‌ی کبریت‌سازی دنیا، چگونه یک درخت را به ۳۷۰ هزار چوب کبریت تبدیل می‌کنند؟
و سنگی سیاه که از اعماق زمین آفریقای جنوبی استخراج شده، چگونه به بهترین ماشین‌های کلاسیک فلوریدا درخشش و جلا می‌دهد؟

آتش، بی‌رحم و فوق‌العاده ویرانگر است. اما مهار قدرت آتش، آغازگر تمدن بشری بوده. حالا در کارخانه‌ی سوئدی مچ اینداستریز در نزدیکی تیداهولم، در هر ثانیه قدرت آتش را مهار کرده و با تولید ۲۵۰ میلیون چوب کبریت در هر روز، آنها را به بیش از ۸۰ کشور صادر می‌کنند. تولید کبریت با الوار چوب صنوبر آغاز می‌شود. این چوب آنقدر سخت هست که در زمان کشیدن کبریت نشکند و با سرعت مناسبی می‌سوزد. نکته‌ی عجیب درباره‌ی چوب کبریت این است که کبریت باید زمانی که به سوختن آن نیازمندیم، بسوزد اما وقتی کارمان با آن تمام شد، خاموش شود. اما چگونه کبریت‌هایی می‌سازند که با سرعتی آرام سوخته و به محض روشن شدن، با شدت و حدت تمام نمی‌سوزند؟

ماشین‌ها و موتورهای اصلاح‌شده به اندازه پای سیب و الویس، نمادهای آمریکا هستند. برای اینکه این ماشین‌ها مثل ماشین‌های نو بدرخشند، آنها را با لایه‌ای از کروم پوشش می‌دهند. اما منبع تمامی کروم مصرفی در دنیا در زیر علفزارهای آفریقای جنوبی نهفته است. استخراج سنگ معدن کروم از یک بستر سنگی نازک در عمق ۶۰۰ متری زمین و تبدیل کردن آن به فلزی درخشان و پرجلا کار بسیار دشواری است. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟

 

تماشای بخشی از این قسمت (کلیک کنید)
 
بخشی از این مستند رو در آپارات مشاهده کنید

http://www.aparat.com/v/b8t1K

 

خرید لینک دانلود (کلیک کنید)
 
 
 
 


  • 10 سال قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *