مستند بدرود رفقا با دوبله فارسی

bedrud-rofagha
 

توضیحات : در این سری برنامه که در ۱۲ کشور اروپایی فیلم‌برداری شده است و در تهیه آن از فیلم‌های آرشیو هم استفاده شده است، از یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستم میلادی، یعنی به اوج رسیدن اتحاد جماهیر شوروی و سرنگونی آن چشم انداز ویژه ای به بیننده می دهد. در ۲۸ نوامبر ۱۹۸۹ در پراگ، یک اعلامیه از ساختمان تلویزیون دولتی سابق آویخته شد که بروی آن نوشته شده بود: “۱۰ سال در لهستان، ۱۰ ماه در مجارستان، ۱۰ هفته در آلمان شرقی، ۱۰ روز در چکسلاواکی، ۱۰ ساعت در رومانی”. این اعلامیه به زمان سریعترین سقوط در تاریخ یعنی سرنگونی پرده آهنین و پایان کمونیسم اشاره می‌کرد. امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی توسط اسلحه گرم نابود نشد بلکه اراده راسخ افرادی که آن را از درون تجربه کرده بودند منجر به سرنگونی آن شد.

 

نام مستند : بدرود رفقا
نام انگلیسی : Farewell Comrades

زبان : دوبله فارسی

زمان هر قسمت : 50 دقیقه

کیفیت : HD 108p – 720p (فوق العاده)

 

خلاصه داستان این قسمت
 

پیروزی : سال ۱۹۷۵ است. کیهان نورد اهل شوروی، “آلکسی لئونوف” از پرواز فضایی مشترک شوروی-آمریکا به نام “سویوز-آپولو”، همزمان با دوران اوج کمونیسم، از فضا به زمین می‌نگرد. اما اولین شکاف‌ها در این امپراتوری، در حال نمایان شدن هستند. روند انحطاط در بخش‌های تابعه آغاز می‌شود، جایی که فرهنگ عامه و نیازهای مصرف‌کنندگان، نارضایتی‌ها را افزایش داده و پاپ لهستان، تنها شخصیت واقعا دارای قدرتش به شمار می‌آید.

 
جنگ و صلح : حتی پیش از مرگ “برژنف”، دوران طلایی او رو به پایان است. رشد اقتصادی کاهش پیدا کرده و هزینه‌های نظامی افزایش پیدا می‌کند و منابع غذا، راکد می‌مانند. اما بزرگان حزب هم شرایط خوبی ندارند. طی تنها ۵ سال، سه تن از رهبران حزب، “برژنف”، “آندروپوف” و “چرننکو” جان می‌سپارند. بخش‌های تابعه هم توسط پیرمردانی اداره می‌شوند که آماده‌اند از قدرت خود، با به کارگیری خشونت مراقبت کنند، افرادی همچون ژنرال “یاروزلسکی”.
 
امید : مردی که مبارزه با انحطاط را آغاز کرد، “میخاییل گورباچف” است. “گلاسنوست” و “پرسترویکا”، امیدواری‌ها را در شرق و غرب افزایش می‌دهند. اتحاد جماهیر شوروی ناگهان نقش تاریخی محافظه کارانه‌ی خود را از دست داده و تبدیل به مجموعه‌ای اصلاح طلب می‌شود. در نتیجه، رهبران احزاب بخش‌های تابعه، تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرند.
 
بیداری : فرآیند تجمیع در اتحاد جماهیر شوروی، تاثیر بزرگی بر روی مناطق تابعه باقی گذاشته، موجب شروع راهپیمایی‌های مردمی و پیدایش روزافزون گروه‌های مخالف می‌شود. مردم در جریان راهپیمایی‌های غیرقانونی در “براتیسلاوا”، بوداپست و دیگر شهرها به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند. “مسکو” درگیر مشکلات مربوط به خودش است و نتایج میزگردهای لهستان و مجارستان، نشان می‌دهد که ممکن است تحقق غیرممکن، ممکن باشد.
 
انقلاب : امپراتوری، به تدریج توابع خود را از دست می‌دهد. در نتیجه‌ی پیشرفت‌ها در لهستان و مجارستان، یک تاثیر دومینویی بزرگ ایجاد شده و کشورها، یکی پس از دیگری، با مشکلات روبرو می‌شوند
 
فروپاشی : آزاد شدن بخش‌های تابعه، تلاش‌های استقلال طلبانه را در برخی از جمهوری‌های شوروی افزایش می‌دهد. اقدام به کودتا توسط مقامات قبلی هم این فرآیند را شدت می‌بخشد. “جلزین” و طرفدارانش، پدر “پرسترویکا” را وادار به نابود کردن “کا.پ” می‌کنند. آخرین اقدام رسمی “گورباچف” هم تسلیم کردن “چمدان افسانه‌ای اتمی” به جانشینش است.

 

 
تماشای بخشی از این قسمت (کلیک کنید)
 
 

 

خرید لینک دانلود (کلیک کنید)
 
 
 
 
 
 
 
 
 


  • 1 سال قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *