هواپیماهای بازنشسته با دوبله فارسی

 

توضیحات : هواپیماهای قدیمی که وقت آن رسیده از آسمان‌ها بازنشسته شوند، کجا می‌روند؟‌ از هر ۱۵ تا یکی‌شان به کمپانی ایی‌کیوب سلوشنز در ولز پرواز می‌کنند، یکی از روبه‌رشد‌ترین تأسیسات دنیا برای بازیابی و پیاده‌سازی هواپیماهای قدیمی. هر سال حدود ۶۰ هواپیمای مسافربری در پایگاه هوایی متعلق به کمپانی به زمین می‌نشیند. آنجا اسکادرانی از قهرمانان شبرنگ‌پوش به مصاف هر مسأله‌ای می‌روند که جلوی روی‌شان قرار گیرد. آنها گرد هم آمده اند تا این هواپیماهای قدیمی را از هم بدرند تا هزاران جزءِ مکانیکی را بتوان فروخت و تقاضای روبه‌رشد جهانی برای قطعات بازسازی‌شده‌ی هواپیما را پاسخ دهند. ما در هر قسمت به بروبچه‌ها می‌پیوندیم در حالی که با آب‌وهوای طاقت‌فرسا و ماشین‌آلات عظیم دست و پنجه نرم می‌کنند تا به مهلت تحویل به خریداران قلدر برسند. اما فقط هواپیماها نیستند که از این نوع بازیابی بهره می‌برند. ما همچنین پرده از صنعتی برمی‌داریم که کاربردهای نبوغ‌آمیزی برای قطعات قدیمی هواپیما پیدا کرده اند ــــ از جمله بدل‌کردن‌شان به مبلمان سفارشی که قیمت‌شان اشک از چشم آدم درمی‌آورد. آنها باید گوی سبقت را از وقت بربایند ــــ شش هفته مهلت از به‌زمین‌نشستن تا ازهم‌دریدن ـــ تا این هواپیماهای چند‌میلیون کیلویی را تکه‌تکه کنند. و بعد از آن‌که هر چه ارزش بود از آنها استخراج کردند، به مقصد نهایی‌شان می‌رسند ــــ یعنی محوطه‌ی اوراقی. در آنجا، آرواره‌های ماشین‌های هیولاوارِ انهدام‌گر، هواپیما‌هایی را که ساختن‌شان صدها میلیون دلار هزینه داشته از هم می‌درند. خوش آمدید به دنیای هواپیماهای بازنشسته!

 
نام مستند : هواپیماهای بازنشسته
نام انگلیسی : Plane Reclaimers
تعداد : 10 قسمت
زبان : دوبله فارسی
زمان هر قسمت : 45 دقیقه
کیفیت : HD 1080p – HD 720p (فوق العاده)
حجم هر قسمت : 283 – 531 مگابایت
فرمت : Mp4

 

خلاصه داستان هر قسمت (کلیک کنید)
 
قسمت 5 : در پایگاه هوایی سنت آتان شرایط به حدی ضعیف است که آخرین فرود بچه ها ، یک بوئینگ 737 را به خطر می اندازد. با داشتن یک لیست طولانی از قطعات برای از بین بردن، آب و هوا هم نمی تواند سرعت آنها را کم کند. پس از کمی فکر ، برج کنترل نقشه ای حیله گرانه برای فرود آمدن هواپیما ارائه می دهد ، و این موجب یکی از کوتاه ترین پروازها در تاریخ هواپیمایی تجاری می شود.برای جبران وقت با ارزش از دست رفته ، سام سیمر و باب هادن برای بیرون کشیدن موتورهای هواپیما باید را برای اضافه کاری و شب کاری آماده کنند. از بین بردن یک موتور با ارزش در بهترین زمان ها بسیار حساس است ، حالا قرار است این کار را در طول شب انجام دهند. اما مطمئناً بچه ها از انجام این کار دقیق و چالش پیش رو پس از تاریک شدن هوا نمی ترسند.
 
قسمت 6 : امروز صبح همه‌چیز در سواحل جنوبی ولز آرام است چیزی که معمولاً اتفاق نمی افتد. اما مسلماً این آرامش به‌زودی درهم شکسته خواهد شد. زیرا این پایگاه هوایی خانه‌ی ایی‌کیوب است، جایی که هواپیما‌های تجاری را وقتی به پایان عمر کاری‌شان می‌رسند به آنجا می‌آورند. یک بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ در حال انجام پرواز نهایی‌اش است و قرار است به زودی به زمین بنشیند. هواپیمای بعدی نیز درحال فرود است، یک بوئینگ ۷۳۷. قرار است تا ظرف ۶ دقیقه به زمین بنشیند. اما تیم ارشد پیاده‌سازها و اوراق‌کن‌ها و بسته‌بندی‌کننده‌ها غافلگیر شده اند چون همگی در جلسه‌ی صبح تیم مانده اند. آیا قرار است از اولین ورودیِ روز جا بمانند؟ هواپیما که بخش عمده‌ی پرواز نهایی ۵۸۰ کیلومتری‌اش را طی کرده، برای آخرین بار نزدیک می‌شود.باب هِیدن در تقلاست که به باند پرواز برسد. به‌عنوان سرپرست عملیات، وظیفه‌ی اوست که به هواپیما و خدمه‌اش خوشامد بگوید و تازه بعد از آن بروبچه‌هایش می‌توانند کار عریان‌سازی را آغاز کنند.۷۳۷ حالا به زمین نشسته است ولی باب کجاست؟
 

قسمت 7 : اگر یک چیز درباره‌ی این پایگاه هوایی قطعی باشد، این است که اعضای تیم خستگی‌ناپذیرند و هر روز با ضرباهنگی کوبنده پیش می‌روند. این تیم پیاده‌سازی تحت فشاری بیشتر از حد معمول اند تا کارشان را هرچه سریعتر به پایان برسانند.حالا ایرباس دیگری از فرانسه پرواز کرده و رسیده است، این بار ارباسِ ای‌۳۱۹ که تا حدی کوچک‌تر است و پرواز نهایی‌اش را پس از ۲۲ سال خدمت انجام داده حالا در باند پرواز کاردیف به زمین نشسته و آماده‌ آننست که به‌سرعت قطعاتش جدا و خودش هم نهایتاً اوراق شود. ای‌۳۱۹ یک مسافربری دوموتوره‌ی باریک‌اندام است که در یک پرواز قادر به طیّ مسافت ۳۷۰۰ مایل دریایی است. بدون شک، بروبچه‌ها آماده اند پا در این مسیر بگذارند و پیشاپیش هم دستورات کار امروز را دریافت کرده اند.

 

قسمت 8 : بوئینگ ۷۴۷ این غولِ آسمان‌ها تنها چند کیلومتر فاصله دارد. قرار است از واپسین پروازش به زمین بنشیند، از ۳۰۰ کیلومتر دورتر در فرودگاه هیترو بلند شده به‌سوی آرامگاه ابدی‌اش در کاردیف می نشیند. بعد از امروز، دیگر راهی آسمان‌ها نخواهد شد. این بدین خاطر نیست که دیگر پتانسیل بیشتری برای خدمت وفادارانه ندارد. به این خاطر است که مالکش معتقد است قطعات هواپیما به‌لحاظ اقتصادی توجیه بیشتری دارند، چون می‌توانند همه‌ی اجزاء باارزش را از آن جدا کنند و بفروشند. گروه ، به پذیرش همه‌ی انواع هواپیماهای کوچک و متوسط عادت دارد، اما هواپیمایی به‌بزرگی یک جامبو جت برای خودش جانور یکسر متفاوتی است. حالا انتظار برای ورود قریب‌الوقوعش بالا می‌رود، و سم و باب دارند به استقبال آن می‌روند تا سپس هیکل بزرگش را با یدک‌کش به‌سوی پایگاه بکشانند.

قسمت 9 : امروز در پایگاه هوایی سینت‌اتان حتی پری هم با بالابر آکاردئونی‌اش حس‌وحالی سرخوشانه دارد. بچه‌های تیم به این‌که مثل ماشینی خوب‌روغن‌کاری‌شده کار می‌کنند شهرت دارند. آن ها بسته‌بندی قطعات بازیافتیِ هواپیماها را تنها از ۷ سال پیش شروع کردند، تجارت‌شان بزرگ است و قرار است حتی بزرگ‌تر و بهتر هم بشود. هواپیمایی در راه پایگاه هوایی سینت‌اتان است. هر لحظه ممکن است به زمین بنشیند و پری هم خود را خوب آماده کرده است.بیش از ۳۰ هزار پا بر فراز آسمان فرانسه، یک ایرباس ای‌۳۱۹ در حال پیش‌روی است. این مسافربریِ دوموتوره‌ بدنه‌ای باریک‌ دارد و آخرین سفر خودش یعنی ۷۵۰ مایل دریایی از زوریخ به کاردیف را انجام می‌دهد. مارتین خلبان این پروازِ وداعِ واپسین است و در این لحظه‌ی ویژه هم مالامال از غرور و افتخار است. برای او، آخرین خاطره عبارت خواهد بود از واپسین فرودِ ای‌۳۱۹. ایرباس که از سمت شرق ارتفاع کم می‌کند، از فراز مزارع سرازیر می‌شود و پا به فضای هوایی سینت‌اتان می‌نهد. کسی هم که با آغوش باز به استقبال هواپیما آمده باب هِیدن، سرپرست پشتیبانی عملیات، و تکنسین جوان، مک بریجز، است.

 

قسمت 10 : هرچند هواپیماها دیگر عمرشان گذشته، اما تیموی تکنسین هنوز حسابی سرزنده و سرحال است. تیمو مردی با تجربه‌ای قابل‌ توجه است. وقتی نوبت به انتقال دانش غنی هوانوردی می‌رسد تا چرخه‌ی زندگی را روان نگه دارند، ایی‌کیوب به‌طور منظم کارآموزهای جدید را آموزش می‌دهد تا از گارد قدیم بیاموزند. مردانِ باتجربه‌ای چون سم و باب که با صبر و حوصله آسمان را به‌هوای آخرین فرود روز وارسی می‌کنند. هواپیمایی که تیم منتظرش هستند یک ایرباس ای‌۳۲۱ است که واپسین پرواز خود را با طی نزدیک به ۳۲۲۰ کیلومتر از ترکیه به کاردیف انجام می‌دهد. پس از ۲۳ سال خدمت، مالک آن معتقد است که قطعات هواپیما به‌لحاظ اقتصادی کارآمدتر است تا خود هوایپما، و می‌تواند همه‌ی قطعات باارزش‌اش را جدا کنند و بفروشد.
 

تماشای بخشی از قسمت ها (کلیک کنید)
 
دریافت لینک دانلود (کلیک کنید)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


  • 3 سال قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *